Jag har köpt en byggnad som idag har taxeringskod i 800-serien hos skatteverket och är en offentligbyggnad. Min plan är att ändra användning för byggnade/fastigheten med bygglov. Eventuellt kommer ny detaljplan behövas eller minst planavvikelse.

Om jag skall bygga och klassa byggnaden som enbostadshus för permanentboende så behöver jag uppfylla nybyggnadskrav. Eftersom det varit en offentligbyggnad för allmänheten, borde det finnas OVK, Brandskydd, energideklaration och att utrymmena är tillgänglighetsanpassade.

Vad mer borde man tänka på innan man skall ansöka om bygglov. Vad mer för handlingar behövs?
Lika så saknar idag fastigheten egen infart. Idag används servitut. Finns det krav på infart och parkering vid nybyggnation?

Alla tips är varmt välkomna.
 
Värt att vet att vid en ändrad användning får det göras rimliga avsteg mot nybyggnadskraven,

Du kommer säkert behöva redovisa en ny planritning, situationsplan önskas nästan alltid oavsett om det är ändringar på utsidan. Branddokumentationen måste ju uppdateras till den nya användningen. Du behöver en kontrollplan också.

Att ändra en detaljplan kan ta väldigt lång tid om det behövs för att du ska få lov.

Krav gällande parkering ser olika ut i olika kommuner. Ska detta bli ett flerbostadshus?
 
Hej, nej det ska bli ett väldigt stort enbostadshus, så därför borde brandskyddet bara var engångs inspektion.

Jag har också förstått att det är en långdragen (och kanske dyr) process att ändra detaljplanen.
Men antingen kan man följa detaljplanen eller så kan man göra planavvikelse. Eller till och med kanske man kan begära av upphäva detaljplan på huset den byggnaden, då den ligger i utkanten av bebyggt område.
 
Då behöver du inte bryr dig om parkering men in och utfart behövs ju, det brukar synas i detaljplanen hur det är reglerat.

Ja att beställa en ny detaljplan kan kosta mycket pengar men börja med att kontakta kommun och fråga om deras syn på saken, dom kanske säger att det ryms inom befintlig DP så har du mindre att oroa dig för.
 
H halls skrev:
Lika så saknar idag fastigheten egen infart. Idag används servitut. Finns det krav på infart och parkering vid nybyggnation?
Spelar ingen roll om infarten är löst genom servitut eller på annat sätt.
Vad menar du med att infart saknas? År det något med den servitutslösning som finns idag som gör att den inte fungerar i praktiken? Ingen som behövde köra in dit med den användning som var innan?
 
Det går att göra infart, men man måste anlägga den, då marken är mjuk idag.

Som det är nu kan man komma åt fastigheten från den avstyckade tomten. Så är inget egentligt problem som lösningen är nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.