Funderar på att bygga ett Ä-hus. Finns det någon som har erfarenheter av säljaren i kronoberg, har läst här på forumet att en del säljare är mindre bra. Vad kostar tillvalen? Vill ha takkupa och trägolv på hela nedre plan.
Låter ju bra med ett hus för 985000 men hur mycket tillkommer förutom tomt odyl. Markröjning ingår det eller hur mycket måste man göra själv med grunden. Hur lång leveranstid. Många frågor men hoppas på svar.
robbin
 
Vi bygger i Stockholmstrakten så säljaren i Kronoberg har jag ingen erfarenhet av. Däremot kan jag berätta en del annat. I vår kalkyl vill de ha 22440 för trägolv i hela bottenvåningen utom badrum och tvättstuga. Huset är på 101 kvm boyta i bottenplanet.

Alla mark- och grundarbeten som inte ingår i huspriset plus servisledningar, grovplanering av tomten, grusad biluppställningsplats och dito entrégång har kostat oss 322 000:- . Vi har inte gjort ett jota på egen hand än så länge. Inom området markarbeten finns det dock alla möjligheter att fixa massor själv och därmed spara en ordentlig slant.

En takkupa kostar någonstans mellan 40-50 tusen.

Om man väljer SX-modell istället för S-modell så får man bla vattenburen värme i bottenvåningen, diskmaskin, tvättmaskin, torkskåp och fartstukvist. Jag tror dock att alla dessa saker även finns som enskilda tillval om man inte vill ha hela SX-paketet. En sak till är att om man väljer SX-modell så slipper man vara hantlangare på byggplatsen i 5 dagar för huset och 4 dagar för ev garage.

I vårt fall har leveranstiden varit ca 6-7 månader. För oss var det så att Älvsbyhus förmedlade tomten och jag tror att säljaren redan hade bokat upp ett hus till vår tomt innan tomten såldes.
 
Vi håller precis på att börja bygga ett Älvsbyhus i Skåne, fick fakturan på markarbetena idag som är på 240000:-
läs mer på www.rich.nu
 
Hej!

Vi bygger ett älvsbyhus i Kronoberg, i sandsbro närmare bestämt. Vi ska bygga ett Tyr. Säljaren har väl varit ok, men inte mer än så.
Vi har valt bort in- och utvändig målning/tapetsering, vi ska lägga golv och klinkers själva, och vi ska kakla i köket. Det dyraste tillvalet vi har valt är nog inbyggnadsugn, mikro och häll. Det kostade 20000:-. Annars har vi valt pivåhängda fönster, ett extra fönster i köket, och en fönsterdörr i groventren. Dessa tillval kommer att gå ungefär jämt ut med vad vi valt bort.
Den totala kostnaden kommer att hamna ungefär på 1,5 milj. kr.
Man får en grusad garageuppfart och en hög matjord som man får lägga ut själv. Leveranstiden är ca ett år.
Hoppas du fått svar på dina frågor. Lycka till!
 
Ett tips är väl att ta in offerter på markarbetet från andra än Älvsbyhus "grundfirma". De brukar vara väldigt dyra. Vi sparade nästan 100 kkr på att välja en annan firma.
 
Bygg_Bo
Hos oss är det en firma som heter Skånsk Villa och Markkonsult, tror det är säljarens firma, som i sin tur hyr in en firma som heter Lastmaskiner AB i Löddeköpinge, det står iallafall så på grävskopan, det ingår ungefär 160ton fyllnadsmassor i priset, men tyvärr så räckte det ju inte alls i vårt fall
 
1.5 för Tyr är det vad ni betalar till Ä-hus eller är det totalt för tomt, el Va?
Vi har inte bestämt oss för vilket av Torgrim eller Höner vi vill ha. pris ca 985000 eller 880000. Alla avgifter till kommunen för tomt Va,el mm kommer att kosta ca 120000.
 
Det är totalt, för hus, tomt, el, och Va.
 
hur mycket fick ni betala till ä-hus?
 
Bygg_bo skrev:
Rich, jag följer din hemsida och undrar, vem står för markarbeten, ingår fyllnadsmassor i priset? Vi har fått kundpärmen och det var värst vad mycket arbete vi får bekosta innan de kommer med deras grund. Stämmer det ?
Vi kan inte fråga säljaren för han vet mindre än alla andra !  :D
När det gäller Älvsbyhus och grund så ingår inte grovplanering och förarbete såsom singel och makadam,åldersbeständig plast, osv, detta gjorde vi på egen hand och vi har sån tur att vi har ett grustag ganska nära och de sponsrade med all singel och makadam och grävningen hade vi en bekant som gjorde så vi har inte lagt ut mer än ca: 15000:- med trekammarbrunnen.
Men jag håller med om att mycket jobb är det som man inte tror när man väl sitter och läser i pärmen, men för oss har det gått väldigt bra. Man får vara glad att man har en händig karl
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.