Vi har tänkt att bygga ett Älvsbyhus i Skåne. Vi funderar på något av deras 1½ planshus med oinredd övervåning typ Höner eller Oden. Finns det någon som vet om man kan få vattenburen golvvärme som uppvärmningsalternativ på dessa husen? Går det att få badrummet nere kaklat eller är det någonting man själv få göra sedan huset levererats? Är mycket tacksam för alla svar.
Ps: Ni får gärna berätta om ni har några andra saker som ni tycker att det är bra att tänka på tex: planlösning, torpargrund mm.
 
Hej !!! Vi bygger ett Oden som levereras vecka 18 allt som du beskriver går att få av Älvsbyhus vi har gjort allt inkl. golvvärme i badrum och hall och det är vår entreprenör hos Älvsbyhus som fixat allt !!

Jörgen och Sanije
 
Finns det någon som vet om man kan få vattenburen golvvärme som uppvärmningsalternativ på dessa husen?
sanije skrev:
Hej !!! Vi bygger ett Oden som levereras vecka 18 allt som du beskriver går att få av Älvsbyhus vi har gjort allt utom inkl. golvvärme i badrum och hall
Jörgen och Sanije
Menar du verkligen att vattenburen golvvärme skulle gå att få som uppvärmningssystem och dessutom av Ä-hus?? :-/

MVH/Christina.


 
Jag vet inte exakt vad det är han/hon vill ha men vattenburen golvvärme bör ju gå att få om man tar det stora värmepaketet med vattenburen värme !??

Jörgen och Sanije
 
Jag tror bara att det är en kostnadsfråga för det kan ju inte komma från Älvsbyhus direkt eftersom golv ligger färdigt från leverans men jag tror nog att du kan välja att de inte lägger golv från fabrik och sen att Älvsbyhus och deras entreprenörer kan fixa det på plats men som jag säger det är nog en ganska stor kostnadsfråga !!!

Jörgen och Sanije
 
"Allt går väl" iof., MEN inte genom Älvsbyhus, isf. utomstående entreprenör ;).

Dessutom bör man ju ha i åtanke att husmodulerna kommer tämligen färdiga vid monteringen och ska man installera v-buren golvvärme så blir det till att riva upp de i fabrik lagda undergolven i hela huset (inkl. ö-vån) för att i efterhand, i träbjälklaget, installera det vattenburna golvvärmesystemet.
Risken är ju överhängande att kostnaden i ett sådant fall skenar okontrollerat :-/.

Ä-hus vattenburna värmesystem innebär radiatorer på bottenvåningen, på övervåningen får man välja själv huruvida man drar fram vatten till radiatorerna alt. kör på el.
Ett tips, om ni ska ha säljarens eget, eller honom närstående, bolag till att inreda er ö-våning bör ni kontrollera vilken variant som ingår i er offert, då Ä-hus som husleverantör inte gör något av detta i fabrik och med all sannolikhet inte heller har något som helst ansvar för inredningen av er övervåning utan det är/blir ett separat avtal mellan er som kund och den firma (säljarens? annan?) som inreder ö-våningen.

MVH/Christina.
 
sanije skrev:
men jag tror nog att du kan välja att de inte lägger golv från fabrik
Det tror jag inte att man kan välja, iom. att i princip all inredning som tex. kök, garderober, trappa osv osv. monteras redan i fabrik och det funkar ju inte utan golv :)

MVH/Christina.
 
Byggde höner för snart ett år sen.. gick inte att få golvvärme då.. vi la golvvärme på toaletten (el) och klinkers/kakel dock görs detta av 3:de part på inrådan av säljaren förslag av företag. detta görs sista bygg veckan om allt gått bra..
 
labela36 skrev:
Vet ej hur de gör med värmen på övervåningen, vi har byggt enplanshus.
// Lai
På övervåningen finns ingenting rörande värme oavsett system förberett vid leverans.
Förutom då en genomföring i bjälklaget rakt ovan VP i tvättstugan, för framtida dragning av vatten till badrummet, där dras ju iof. även vattnet till radiatorerna om man väljer v-buren värme på övervåningen.

Undergolvet (golvspån) är färdiglagt och man kan, om man vill, välja "förberett fall" på duschens framtida plats, det är även förberett med avlopp till toa, tvättställ och dusch.

MVH/Christina.

 
vi får elslinger ibadrummet ivårat trym ::)
 
kolla upp vad totalkostnaden blir för allt "meck" med att få in din önskan om vattenburen golvvärme, till slut så kanske du är uppe i samma pris hos en tillverkare som redan har det i grundutförandet och där du kanske hittar ett hus som passar er smak.
Köper ni tomten genom Ä-hus osså?

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.