Är det någon som har några bra och dåliga erfarenheter av Älvsbyhus.

// Från en som funderar på att bygga ett Älvsbyhus.
 
Sök här i forumet, finns ju många inlägg om denna sveriges största men inte helt flexibla hustillverkare.... :p
 
Till Göran din ton varje gång du kommenterar Älvsbyhus är väldigt negativ Varför ???

Jörgen och Sanije
 
Hej på er, vi har byggt ett höner nyligen och är väldigt nöjda med älvsbys organisation. Våran säljare i göteborg har alltid gått att nå samt har han löst de tillvalsmöjligherter man har hos älvsby på ett bra sätt. Man får inte glömma att älvsby säljer nyckelfärdiga hus, vilket är bra att tänka när man har valt dem som leverantör. Det som fick oss att välja dem var deras pris samt att vi fastnade för höners öppna planlösning och att man kan inreda ö.vån vid senare behov. Jag och min tjej är inga höginkomsttagare så vi är väldig glada över att kunna bygga nytt. Något så där direkt negativt kan jag inte komma på, med tanke på en sådan här stor process som det är att bygga så kan vi bara prata gott om älvsby.
Så det är bara att köra på// verra
 
Det bra först ;)
Priset, samt att kalkylerna håller i princip alltid till 100% vg. det som offereras och levereras från Ä-hus.
Markarbetet är (som alltid) en något osäkrare post då det beror på hur just din tomt ser ut.

Till de ev. "nackdelarna" får man väl då kanske lägga den lägre flexibiliteten, men då det är flexibiliteten som får kostnaderna att skena iväg så gäller ju i högsta grad att "man kan inte både äta kakan och ha den kvar" så den lägre flexibiliteten tror jag man får lov att ha en viss förståelse för ;)

MVH//Christina.
 
byggimpert skrev:
Markarbetet är (som alltid) en något osäkrare post då det beror på hur just din tomt ser ut.
Hur är det med markarbetet? Är det Ä-hus som utför det? Kan man inte låta bli det och göra det själv (anlita någon annan)?? Och hur mycket kostar det?
Tack!! :)
 
Ä-hus gör väl som de flesta andra, dvs. de rekommenderar en firma som de känner till och som vet hur deras typ av grund ska monteras.
Själva grunden ingår ju i huspriset men det betyder bara grävning samt montering och återfyllnad runt själva plintarna.
Utgrävning och återfyllnad under hela huskroppen plus en bit utanför får man betala själv.

Åtminstone i våra krokar så är den rekommenderade grävfirman utmärkt att ha att göra med.

Men man kan säkert välja vilken entreprenör man vill, alt. göra det själv om man har tillgång till de maskinella resurser som krävs.

MVH//Christina.
*EDIT* Hur mycket det kostar är omöjligt att svara på då det både är beroende på tomtens beskaffenhet samt var i landet du bygger (läs storstad=dyrare)
 
Angående markarbetet så kollade vi med 2 utomstående entrepenörer samt älvsbys kontakt. Älvsbys enrepenör uppskattade ett pris på ca: 200 000:- med reservation för sprängning. Enrepenören 1 fick vi ett anbud på 127 000:- och nr: 2 hade för mycket jobb inplanerat samt hade inte monterat en sådan här grund. Vi kontaktade entrepenör 1 som vi också valde och det var väldigt bra att ha med att göra då det bara befann sig 3 mil från tomten så var de ute och pratade och kollade ett antal gånger både innan och efter att vi valde dem. Till slutpriset som blev 142 000:-. Då vi fick påla 11 av 14 plintar, fylla upp för kommande garage samt att de såg att vi kunde lägga huset på en höjd så vi slapp stpräng. Så mitt tips är att kolla med de närliggande markenrepenörerna för att kanske får en bra kontakt.
Mvh// verra
 
Hej!
Jag börjar inse att vi troligen betalat ett rejält överpris för tomtarbetet... 345000:- ???

Mvh, Jessica
 
sanije skrev:
Till Göran din ton varje gång du kommenterar Älvsbyhus är väldigt negativ Varför ???

Jörgen och Sanije
se mitt inlägg ovan, de är STÖRST och det är ett skäl, ide´n de har är för mycket löpande band för mig, oflexibelt, likriktat
Gillar inte deras grund
Men det är ju min personliga åsikt... ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.