Hej!!!

Jag och min sambo tänkte bygga ett Tyr från Älvsbyhus.

Nu funderar vi på om någon byggt Älvsbyhus (Ägir, Torgrim, Höner, Idun, Frode och Tyr) där kylskåp och frys står mitt emot diskbänken. Vi var och såg på ett Torgrim och tyckte det såg väldigt trångt ut. Hur har ni upplevt det? Någon som i samband med uppsättning av huset byggt om väggen där och vridit väggen ut mot vardagsrummet? Fungerade det bra?

MVH
Sara och Thomas
 
Jag har både sett och vet av en hel del som svängt på kyl o frys i Älvsbyhus. Jag tycker nog att lösningen är bättre än den ursprungliga. Själv ska vi bygga ett Tyr men i det kommer det inte att fungera bra. Detta beror på att vi har orginallösningen med stort vardagsrum o kök som hänger ihop. Vi tänker ha en murspis på väggen i vardagsrummet som vetter mot tvättstugan och den vill vi se från köket. Så tyvärr går det inte bra för vår del. Däremot tänker vi ta bort skafferiet och göra en kort bänk, med två underskåp på sammanlagt 100cm, vinkelrätt mot bänken vid fönstret. Dessutom sätter vi in ett gavelfönster vid diskbänken.

Vårt hus kommer i midsommarveckan!

Jag har sett ett Tyr där de hade sovrum som vette mot tvättstugan. Där blev det jättebra att svänga på kyl o frys.
 
sparvagen skrev:
Jag har sett ett Tyr där de hade sovrum som vette mot tvättstugan. Där blev det jättebra att svänga på kyl o frys.
Jag har även sett ett hus med den öppna planlösningen där man vänt på K/F, blev jättebra och där hade de ställt en kamin sas. på frysens kortsida ( iof. breddat väggen mot v-rumsfönstret en aning).
Kaminen kom mao. ut en liten bit från tvättstugeväggen (ca. 60 cm) i nischen som blev på frysens baksida hade de gjort en inbyggd bok/musikhylla, faktiskt jättesmart och snyggt.

Sara, jag tror att ni tjänar stort på att vända K/F på det sätt som du föreslår (blir ett helt annat kök), det blir väldigt trångt och opraktiskt med dörröppningen till tvättstugan, diskmaskinsluckan och frysdörren på samma lilla yta :-/

MVH//Christina.
 
"blir väldigt trångt och opraktiskt med dörröppningen till tvättstugan, diskmaskinsluckan och frysdörren på samma lilla yta"

Vi upplever det inte så - ha kvar det som det är så slipper ni sitta och titta på tråkiga kyl/frys dörrar från köksbordet + att ni får en möblerbar vägg på dess baksida.
 
Jonathan skrev:
Vi upplever det inte så.
Det var ju jättebra för Er :)

Dock tyckte tom. säljare och montörer att just den lilla ytan var kökets verkliga akilleshäl, så den som har möjlighet att göra ett aktivt val tror jag gör klokt i att fundera igenom saken ordentligt, sedan är det ju en smaksak vilken variant man till slut bestämmer sig för :)

MVH//Christina.
 
Jag skulle oxå vrida den väggen, blir öppnare, väggen känns ju annars lite malplacerad!
 
Vi har nu beställt huset och har valt att låta väggen vara. Först tyckte vi att det såg så trångt ut, men efter att fått se på ett hus med denna planlösning, så bytte vi mening.
Vi ska ställa vår kamin på andra sidan väggen. Kommer bli väldigt fint.
 
vi lät också väggen vara.. sitter en Contura 680 framför den nu..!! så snyggt.. ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.