Hej,
vi har för avsikt att bygga ett Älvsbyhus och tänkte försöka försöka få input från andra som har byggt, eller ska bygga ett ÄH. Ett kontaktnät med andra som har liknande bekymmer underlättar för alla.
Vi har gjort en hemsida som kommer att handla om mödan att bygga hus och är väldigt öppna för kommentarer och nya infallsvinklar till vad som ska finnas med på sidan.
En kontaktlista med e-postadresser till andra ÄH-byggare kommer förhoppningvis att bli möjlig (intressenter MAILA mig).
I övrigt mottages input med värme i 'Gästboken' på den här sidan:
http://hem.bredband.net/laga

mvh LaGa
 
I Marks kommun, hur lång tid från beställning för er?
 
Vi ska bygga ett Oden i Umeå.
Beställde i nov -05 och det kommer v6 2006. Vi har fått tid för grundmontering v48, så det börjar så smått ta sig..
 
skrev fel. vi beställde nov -04 och lev v6 2006
 
Vi beställde i maj 05 och huset kom den 14 nov och skall slutbesiktigas 9 dec. Vi bygger i Kristianstadtrakten.
 
Skrev på entreprenadsavtal 26/10 -05.. preliminär inflyttning v.37 -06
Bygger i skåne.. ett par km utanför Landskrona.
 
Gudars vad ÄH har LÅNGA leveranstider!

 
Hej,

Vi har nu bott i vårt Älvsbyhus Höner (SX)i snart 11 månader.
Vi bor i Tyresö utanför Stockholm och har beställt huset från Skogås kontoret.

Älvsbyhus jobbar med typ "franchise koncept" så således skiljer det sig mellan alla olika återförsäljare i landet. Vissa har med kakel, andra inte. Vi kunde inte ens välja det som tillval. Från Älvsbyhus finns det inget kakel att välja vad jag vet, däremot kan jag tänka mig att lokala kontor erbjuder detta som tillval för att tjäna extra stålar.

Vi har byggt ett Höner hus som sagt, vi valde att ha det spegelvänt och med 3 sovrum nere. Trodde att vardagsrummet skulle vara i minsta laget men har kommit fram till att det är helt kanon, eftersom köket är intill så känns det stort iaf.

Såg en fråga om innerväggarna är isolerade och det är dom INTE. Det tycker jag är det största problemet hittills, rent funktionsmässigt spelar det mindre roll men ljudnivån från ungar, musik etc kan vara lite jobbig ibland.

Som tillval har vi valt inbyggnadsugn + micro vilket är kanon. Vi har 1 grytlådeskåp, skulle ha valt fler än 1. Vi har trägolv i hela bottenplanet utom 2 sovrum (barnens). Annars ser plastmattan betydligt bättre ut än man tror.

Vi har valt till en massa lamputtag och extra TV uttag samt ytter belysning. 750:- per utelampa inkl el dragning är ett kap.

I sommar har vi målat huset. Det var mycket jobbigare än vad jag trodde. Färgen kostade ca 25000 före rabatten på ca 10000. (inkl garage)

Vi har även ett F20 garage som vi beställde med huset. KANON, det blir en hel del virke över när Älvsbyhus är klara och då är det skönt att kunna stuva in det i garaget.

Takkupa har vi valt, dels behöver det vara med i ritningen och sen är det rätt knepigt att öppna taket och bygga en senare själv.

Dusch och Toalett förberedelse har vi tagit. 2150:- är sjukligt billigt för det.

Driftkostnaden för huset har varit under dom 18000:- (vatten, El, förs, sopor) per år som vi fick i kalkylen från ÄH. Det har inte varit några problem att hålla huset varmt under vintern heller.

Med huset får man en pärm med vad som kommer att hända från beställning tills du flyttar in. I denna finns det tider med x antal veckor innan huset kommer så kommer El-anmälningsblanketten etc. ALLA dessa tider har hållits från Älvsbyhus och jag har aldrig blivit illa bemött så här långt. Det tycker Vi har kännts väldigt bra.

Då vi inte arbetar med att bygga hus så utgick vi från att leta efter rena klagomål på husleverantörer. Då, i början på 2004 hittade vi inga direkta klagomål på Älvsbyhus varken på nätet eller någon annanstans. Visst det fanns en del synpunkter på, det finns inte kakel som standard, eller det går inte att flytta alla väggar dit jag vill etc.
Vi tyckte att Höners planlösning var bra för oss, och därför var inte väggflytt något problem. Då vi bor i Stockholmsområdet så var inte kakel lika viktigt som ett någorlunda vettigt slutpris. Kalkylen höll den utsatta.

Nu har jag öst ut åsikter, om Ni har frågor så testa att fråga mig. ;D

 
Roger-Tyreso skrev:
Älvsbyhus jobbar med typ "franchise koncept" så således skiljer det sig mellan alla olika återförsäljare i landet. Vissa har med kakel, andra inte. Vi kunde inte ens välja det som tillval. Från Älvsbyhus finns det inget kakel att välja vad jag vet, däremot kan jag tänka mig att lokala kontor erbjuder detta som tillval för att tjäna extra stålar.
Vi fick möjlighet att välja kakel ovanför hela arbetsytan, spis och vask.. vilket vi givetvis gjorde. Även klinker i hallen. Men som du säger så ligger det på lokala kontor att erbjuda.. det kontoret vi var på kunde men ett annat vi var på först och titta på visningshuset kunde inte..  :)

Roger-Tyreso skrev:
I sommar har vi målat huset. Det var mycket jobbigare än vad jag trodde. Färgen kostade ca 25000 före rabatten på ca 10000. (inkl garage)
Är rabatten den dära som Älvsbyhusägare får hos alla Flügger Färg handlare (35% på alla 9-10 liters utomhusfärger & 20% på allt övrigt sortiment).. hur funkar det? Smidigt när man får hem faktura istället för att betala i butik?

Roger-Tyreso skrev:
Driftkostnaden för huset har varit under dom 18000:- (vatten, El, förs, sopor) per år som vi fick i kalkylen från ÄH. Det har inte varit några problem att hålla huset varmt under vintern heller.
Låter lovande...


-Ingen websida med bilder och sånt på? Alltid kul att se vad och hur andra gör sitt.. så man kan få massa ideér?
 
Vi får vårat Älvsbyhus, modell Tyr nu på fredag ;D

Eftersom vi bor i Jämtland så har vi beställt av en säljare som jobbar på fabriken i Älvsbyn. Som jag förstår det så kan man bara köpa av den säljare som har ett visst distrikt, i alla fall är det så här uppe hos oss.

Vi kunde inte välja kakel som tillbehör, varken ovanför diskbänk, i badrummet eller inte heller klinker i hallen.
Men för oss känns det inte som något problem.
Vi har köpt mosaik som vi skall sätta ovanför spis och diskbänk och skall även köpa lite klinker som vi skall ha i hallen med golvvärme.
Vad gäller badrummet så har vi bara tagit det som ingår tillsvidare.

Vi besällde vårt hus i maj -04 och det kommer som sagt nu på fredag, gissa om vi längtar ::)

/ Dick och Christina
 
Förstår att ni längtar.. lycka till.. :)
Följer med spänning på hemsidan..
 
Roger-Tyreso
Undrar över det där med färgen... I priset du angav vad är inkluderat där? Grundolja, grundfärg, penslar? m.m
Köpte du av bohlins-bmm.se?

Hälsningar Gammelmormor
 
Var i Tyresö har ni byggt, har inte sett något Älvsbyhus bygge på länge, tycker att det är en massa andra som bygger.
Brukar promenera en del i Strandområdet och där byggs det ju en hel del, själv bor jag i det nybyggda området vid Strandtorget i lägenhet än så länge



Roger-Tyreso skrev:
Hej,

Vi har nu bott i vårt Älvsbyhus Höner (SX)i snart 11 månader.
Vi bor i Tyresö utanför Stockholm och har beställt huset från Skogås kontoret.

Älvsbyhus jobbar med typ "franchise koncept" så således skiljer det sig mellan alla olika återförsäljare i landet. Vissa har med kakel, andra inte. Vi kunde inte ens välja det som tillval. Från Älvsbyhus finns det inget kakel att välja vad jag vet, däremot kan jag tänka mig att lokala kontor erbjuder detta som tillval för att tjäna extra stålar.

Vi har byggt ett Höner hus som sagt, vi valde att ha det spegelvänt och med 3 sovrum nere.  Trodde att vardagsrummet skulle vara i minsta laget men har kommit fram till att det är helt kanon, eftersom köket är intill så känns det stort iaf.

Såg en fråga om innerväggarna är isolerade och det är dom INTE. Det tycker jag är det största problemet hittills, rent funktionsmässigt spelar det mindre roll men ljudnivån från ungar, musik etc kan vara lite jobbig ibland.

Som tillval har vi valt inbyggnadsugn + micro vilket är kanon. Vi har 1 grytlådeskåp, skulle ha valt fler än 1. Vi har trägolv i hela bottenplanet utom 2 sovrum (barnens). Annars ser plastmattan betydligt bättre ut än man tror.

Vi har valt till en massa lamputtag och extra TV uttag samt ytter belysning. 750:- per utelampa inkl el dragning är ett kap.

I sommar har vi målat huset. Det var mycket jobbigare än vad jag trodde. Färgen kostade ca 25000 före rabatten på ca 10000. (inkl garage)

Vi har även ett F20 garage som vi beställde med huset. KANON, det blir en hel del virke över när Älvsbyhus är klara och då är det skönt att kunna stuva in det i garaget.

Takkupa har vi valt, dels behöver det vara med i ritningen och sen är det rätt knepigt att öppna taket och bygga en senare själv.

Dusch och Toalett förberedelse har vi tagit. 2150:- är sjukligt billigt för det.

Driftkostnaden för huset har varit under dom 18000:- (vatten, El, förs, sopor) per år som vi fick i kalkylen från ÄH. Det har inte varit några problem att hålla huset varmt under vintern heller.

Med huset får man en pärm med vad som kommer att hända från beställning tills du flyttar in. I denna finns det tider med x antal veckor innan huset kommer så kommer El-anmälningsblanketten etc. ALLA dessa tider har hållits från Älvsbyhus och jag har aldrig blivit illa bemött så här långt. Det tycker Vi har kännts väldigt bra.

Då vi inte arbetar med att bygga hus så utgick vi från att leta efter rena klagomål på husleverantörer. Då, i början på 2004 hittade vi inga direkta klagomål på Älvsbyhus varken på nätet eller någon annanstans. Visst det fanns en del synpunkter på, det finns inte kakel som standard, eller det går inte att flytta alla väggar dit jag vill etc.
Vi tyckte att Höners planlösning var bra för oss, och därför var inte väggflytt något problem. Då vi bor i Stockholmsområdet så var inte kakel lika viktigt som ett någorlunda vettigt slutpris. Kalkylen höll den utsatta.

Nu har jag öst ut åsikter, om Ni har frågor så testa att fråga mig.  ;D
 
Svar på frågor:
Vi byggde nära dig, Videslingan. 1 år sen.

Färgpriset var med grundolja, penslar etc. Det kan variera lite vad jag förstår beroende på hur torrt träet är, temperatur när du målar etc. Men ca 15000 får stämmer ganska bra för hus + garage. Jag handlade på Flugger via Bohlins-Bmm.
Fungerade helt outstanding jättebra!! Finns även möjlighet att få finansiering räntefritt via Handelsbanken finans.

Jag har ingen hemsida tyvärr (tiden räcker inte till)
 
Roger-Tyreso skrev:
Nu har jag öst ut åsikter, om Ni har frågor så testa att fråga mig.  ;D
Wow, tack för en massa bra info! Vi är också inne på att bygga ett Höner sx med F20-garage. Kommer definitivt att rådfråga dig om jag har funderingar!! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.