Hej

Vi är i nybyggartagen och får ev. tomt inom de närmaste veckorna. Vår ekonomi tillåter inga lyxhus då tomten inte är gratis så vi har kollat en del på Älvsbyhus och hittat ett hus som skulle kunna passa oss. Då till mina frågor:

Har läst en del här på forumet och kunnat konstatera att man inte kan bygga ett älvsbyhus med platta på mark istället för krypgrunden som medföjer. Varför går det inte att ställa modulerna på en platta istället för de moduler som medföljer huset? Är det något byggnadstekniskt som gör att det inte går eller är det älvsbyhus som motsätter sig detta av någon anledning?

Min andra fråga gäller golvvärme. Enligt detta underbara forum går det inte av någon anledning att få vattenburen golvvärme på nedervåningen pga golvkonstruktionen. Jag förstår att inte älsbyhus kan erbjuda detta men om man vill lägga in detta själv så borde det väl inte vara några problem då det går att lägga på övervåningen?

Mvh MN
 
mnvbg skrev:
Hej

Har läst en del här på forumet och kunnat konstatera att man inte kan bygga ett älvsbyhus med platta på mark istället för krypgrunden som medföjer. Varför går det inte att ställa modulerna på en platta istället för de moduler som medföljer huset? Är det något byggnadstekniskt som gör att det inte går eller är det älvsbyhus som motsätter sig detta av någon anledning?

Min andra fråga gäller golvvärme. Enligt detta underbara forum går det inte av någon anledning att få vattenburen golvvärme på nedervåningen pga golvkonstruktionen. Jag förstår att inte älsbyhus kan erbjuda detta men om man vill lägga in detta själv så borde det väl inte vara några problem då det går att lägga på övervåningen?

Mvh MN
Ska du göra dessa ändringar blir det nog husomhelst billigare (eller åtminstone betydligt enklare) att välja en annan hustillverkare istället.

/ Magnus
 
http://alvsbyhus.forum24.se/alvsbyhus-about454.html

De diskuterar lite om detta med platta... och det finns en kille som byggt med källare! Jag har sett bilder och det var verkligen snyggt, men länken verkar inte funka nu! Du kan även här ställa din fråga till andra Älvsbyhusbyggare.
 
A
Vet inte huruvida det går att bygga just Älvsbyhus på platta på mark, men vår granne som byggde ett stenhus har lagt vattenburen golvvärme uppe och efter att ha pratat med honom har vi konstaterat att vi är glada att vi inte lagt in det i vårt hus. Det blev tydligen dyrt och tog en enorm tid. Så vill ni bygga billigt.. räkna inte med att kunna lägga in vattenburen golvvärme på övervåningen.
 
Vi har golvvärme på övervåningen ( men inget Älvsbyhus kan tilläggas), och när vårt hus skulle slutbesiktas sa besiktningsmannen till vårt hurföretag; att ni vågar bygga med det!
Det har visst varit mycket problem med golvvärmen på övervåningen och även vi har haft problem.
Golvet krympte, värmen var ojämn, knarr och svikt som följd. Vi har idag fått hela övervåningen flytspacklad och justerad ( bott här snart i 2 år), så idag har vi inget problem, men det var inte roligt när det knarrade eller att det på vissa ställen sviktade 11mm. '
Man tror att vårt problem berodde på fuktigt virke...
Tänk igenom bygget noga innan du sätter dit golvvärmen, vi har Upnors system med speciellt utfrästa spånskivor. För att få golvvärme på övervåningen betalade vi 10 000kr extra, så det kostar en del (pris från 2005)
 
Alla modulhustillverkare (Älvsbyhus, Modulenthus, Hjältevadshus, Smålandsvillan etc.) har träbjälklag även på bottenvåningen. Utan detta bjälklag skulle det inte gå att bygga modulerna.
Att sätta ett träbjälklag ovanpå en betongplatta är inte bara förknippat med en merkostnad för grundläggningen. Det innebär även en längre byggtid (eftersom betongen måste torka ut) och att man får en riskkonstruktion som inte går att inspektera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.