Håller helt med ! Som tur är så har de flesta tillverkare råspont (undantag t.ex. Trivselhus, Rörvikshus och LB-hus - de har en 2-3 mm träfiberskiva), om inte, så borde man nog överväga ett tillval. Merkostnaden blir nog 10-15 000 dock ........
 
Hammarn61 skrev:
Är lite förvånad, om det nu är rätt uttryck. I närheten av oss byggs det ett nytt Älvsbyhus och döm om min förvåning när de inte ens tycks använda board längre som undertak utan enbart någon slags väv! Vad är det för åldringsbeständighet på väven, hur genomtrampningssäker är den? Visst går det snabbt att skruva ihop huset men ändå. Förr eller senare måste taket renoveras, hur kommer det att fungera?

Har alltså inget emot Älvsbyhus som sådan så detta är ingen "flametråd"! Jag funderar ändå på vart vi är på väg?

Vi har själv råspont, ville ha 20mm men det blev 17 och det är väl okej.
Vi har också reagerat på detta när vi såg 2 Älsbyhus byggas i vårt område. Då funderade vi på hur löser man problemmet när man ska inreda vinden ???
Det finns ingen takventilation.
Kan man bygga så ???
 
Den armerade plasten skall vara trampsäker. Ventilation sker på sedvanligt vis via luftspalt samt ventiler i gavlar och ev. kupa. Dessutom skall man - om man inte har kupa - bygga dit en ventilationshuv nästan vid nock.

Reagerade också på detta men har blivit lugnad.

/Hejsan
 
  • Gilla
Rolf Tore
  • Laddar…
Man inreder precis som vilket hus som helst.
Med luftspalt och ventiler... Inget konstigt alls...

Plasten/väven är åldersbeständigt, ska hålla i evighet.
Den är väldigt tålig. Jag tycker att det är en smart lösning eftersom den inte möglar som trä...

*är supernöjd med vårt Älvsbyhus*
 
  • Gilla
nilsson6804
  • Laddar…
Om man ser till väven och dess egenskaper kontra spont, så klarar väven av fukt mycket bättre än sponten och det är ju en bra fördel.

Däremot så stadgar väven inte upp takkonstruktionen lika bra som sponten gör, vilket kan vara en nackdel i vissa fall, exempelvis om takkonstruktionen är mansardtak.

I väldigt blåsiga lägen (västkusten o.d.) rekommenderas ej väven då det kan blåsa in saker under väven som bara ligger omlott.

En annan fördel med väven är priset.  Vi gjorde på olika sätt på våra hus, på garagebyggnaden körde vi med väv och på huset har vi 22 mm spont.

Tiden får utvisa vilket som är bäst!
 
Jo, det ska gudarna veta att det kan blåsa in skit om det inte är tillräckligt tätt :-/
Men det var vid takkupan och vi trodde att det var fukt och mögel på själva takkonstruktionen i takkupan.
Men vid 2års besiktningen så tätade killen så att det inte skulle kunna blåsa in skit just där... Det var vid en skarv som det kom in skiit...
Annara så har vi inte märkt att det blåst in något...

Ja, tiden får utvisa vilket som är bäst...
Jag håller tummarna för att inget är bäst utan att dom är lika bra ;D

Ps. Älvsbyhus har bara 38° och 27° på sina hus. Ds.
 
Ja, det hoppas jag med (att de är lika bra alltså!). Det är ju det som är så svårt med "nya" material. Felen kommer liksom inte direkt...
 
I vårat förra hus var det armerad plast som undertak. Huset var byggt 1980, så något "nytt" är det inte.
 
Ms_IT-Nisse skrev:
Ja, det hoppas jag med (att de är lika bra alltså!). Det är ju det som är så svårt med "nya" material. Felen kommer liksom inte direkt...
Jag har svårt att tro att det är något nytt...
Älvsbyhus har ju funnits ett tag (ett av de äldsta husföretagen). Jag tror att dom använt den metoden rätt så länge...
Det är nog så att man inte tänker på vad som finns direkt under takpannor eftersom det är inget som syns efter att takpannorna kommit på... ;)
Och är övervåningen inredd så ser man inte inifrån heller...

 
Vi har dock inte samma duk som Älvbyhus, utan en asfaltsduk fråm Mataki som heter Haloten, den är kraftigare och består av ett asfaltsskikt som är har bärande polyesterfilt på båda sidor.
 
nikasp
Litet trådlyft. Vi bor i ett Älvsbyhus Ymer från 1997 och har sådan armerad trampsäker duk. Betongpannorna lever länge till men börjar tappa lite färg såklart.

Någon som vet eller har erfarenhet av när man bör planera in för byte. Plasten ser verkligen tiptop ut när jag har inspekterat uppe på vinden och då är den ändå 22 år gammal.
 
Redigerat:
  • Gilla
Garningen
  • Laddar…
Plasten borde väl lämpligen hålla lika länge som pannorna, dvs 50+ år?
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.