Vi kommer att få våra Älvsbyhus nu på Torsdag & jag undra hur länge det ta för de att res taket!

Jag är lite rädd att de inte klara det innan helgen! ......och att vi få dålig väder!..osv...osv! :-/
 
Kul! Grattis!

Det beror nog lite på vad du har för modell. På en dag hinner de lägga på den armerade plasten på takstolarna, då gör det inget fast det snöar eller regnar. För oss blev det snöstorm i det läget, det regande även en dag och det var ingen fara. Själva plåten åker på 5-6 dagen, fast det kan nog skifta lite beroende på modell. Vi har ett Sleipner.
 
Halloj.

Vi fick vårat ÄH i slutet av november och sen tog det 25 dagar innan taket var på plats.
I och för sig fick vi plast på taket redan första dagen men takplåten tog det alltså 25 dagar innan vi fick.
Vi var väldigt oroliga under denna tid, för det kom både regn och snö men vi höll daglig koll så det inte kom in någon fukt.

/ Dick och Christina
 
Tack för dina svara!

Vi kommer att få ett "Torgrim"

Jag håller mina tummer på vädret! ;)

 
Hej!

Våra takstolar och plast fixade dom på leveransdagen. Takpannorna la dom dit 9 dagar senare.

/Gammelmormor
 
Hej
Vi har beställt ett Ägir (kommer i Maj). När jag läste tråden blev jag alldeles kallsvettig eftersom ni skrev om plåttak och jag absolut vill ha tegel/takpannor. Nu har jag kollat i vår beställningsorder och hos oss är tegel/takpannor standard, dvs inget extraval och ingen extrakostnad.
Vad som ingår och inte verkar skilja sig hos olika Ä-hus försäljare.
 
Det beror på vart i vårt avlånga land du bor. Vid nordligare breddgrader levereras det med plåttak istället för betongpannor (inte tegel alltså som du skrev). Detta för att man har samma takstolar i hekla landet. Eftersom snötrycket är störrre i norr, så får man användare lättare tak.

Sen detta med takpannor/plåttak som inte monteras för än 9 dagar, och att folk är oroliga för det. Detta är en helt normal tid. Det spelar inte någon roll vilken tillverkare eller lösvireks för den delen.
Det är inte pannorna/plåten som gör taket fuktsäkert eller håller bort regn osv. Det är underlagstaket. Pannor/plåt är bara där för att skydda underlagstaket mot väder och vind.
 
För oss var plasten på första dagen! Teglet kom nästan en v senare pga en leveransförsening...Men vi hade tur m vädret iaf. Kom inte en snödroppe :) De brukar väl försöka få på plasten första dagen o sen teglet inom 4 dar, så sa vår försäljare iaf.
Synd bara att takstolarna inte har riktiga byggmått...Lite irriterande o isolera när det skiljer så mkt. Nån sa att det var för att spara en takstol? Hmm...vi fick en halv över...
Undrar varför?
 
på leveransdagens slut var takstolarna och plasten uppe och efter 5 dagar så var takpannorna på plats. det ska inte vara ngn större fara om det regnar in eftersom de då sätter in en avfuktare? tills det är torrt. vi hade tur med vädret... kom bara några stänk innan allt var på plats :)
 
nybyggare 2006 skrev:
Tack för dina svara!

Vi kommer att få ett "Torgrim"

Jag håller mina tummer på vädret!  ;)
Där vi bygger har det kommit upp ett Torgrim förra måndagen och det blev tak tätt i dag med plåttaket. Sj taket tog 1½ dag inkl takkupa. Går riktigt fort tyck ja. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.