Jag har några frågor rörande Sleipner och Älvsbyhus som jag hoppas någon vill svara på.
På nb finns det ett badrum och en liten toalett kan man välja bort den lilla toaletten helt eller ev göra om den till klk och då placera dörren på andra sidan mot badrummet?Vill inte komma innanför dörren och ha trappen på ena sidan och toa dörren på den andra sidan,det känns trångt.
Enligt ritningen för ovanvåningen så är det tänkt att bara ha ett sovrum uppe + toa och klk och allrum,går det att dela av det stora allrummet uppe till två sovrum istället?Måste väl antagligen sätta fönstrena lite längre ifrån varann för att få plats med en vägg i mellan,är det möjligt?
En sista fråga,takkupan sitter på framsidan där toan och klk är,den vill jag ha på andra sidan i allrummet,går det?
Nu kommer sista frågan,är det isolering i innerväggarna?
 
Vi har ett Lodur och det huset är lika "djupt" som Sleipner så vad gäller övervåningen så kan jag svara dig att det inte går att sätta fönstren längre ifrån varandra med befintlig taklutning. Däremot kan man sätta en vägg emellan fönstren men rummen blir väldigt smala.

En takkupa (eller flera) kan man sätta "var som helst" bara man tar hänsyn till var takstolarna är placerade. Det är dock inte säkert att Älvsbyhus åtar sig att sätta den där du vill ha den. Vi fick anlita egna snickare för att få som vi ville.

Älvsbyhus har inte isolerade innerväggar på bottenvåningen. Eftersom övervåningen är oinredd när huset kommer så kan man göra som man vill där uppe. Både med isolerade väggar och planlösning.
 
Tack för ditt svar Inger :)

Det var tråkigt att det blir två väldigt smala rum med den lösningen,kanske blir bättre att göra två sovrum där uppe,ett på varje sida med allrummet i mitten?Hur har/kommer ni göra med erat hus?
Eftersom Älvsbyhus inte har isolerade innerväggar blir det inte väldigt lyhört då?Hur upplever du det?Kan man ta det som tillval,någon som vet vad det kan kosta?
 
Har själv funderingar på 3 sovrum uppe. 1 stort och sen 2 smala. Ett liitet allrum i mitten och en liten dusch/toalett...
 
Är det Sleipner du ska bygga?I så fall är jag lite nyfiken på vad ni gjort för tillval på huset och vart det har landat på för pris?Hur har ni tänkt med hallen?Tycker som sagt att den verkar liten,ingen plats för skohylla ect.Har du tittat på huset IRL?
 
Lillis_W skrev:
På nb finns det ett badrum och en liten toalett kan man välja bort den lilla toaletten helt eller ev göra om den till klk och då placera dörren på andra sidan mot badrummet?Vill inte komma innanför dörren och ha trappen på ena sidan och toa dörren på den andra sidan,det känns trångt.
Vi har ett Sleipner och har använt den lilla toaletten till klädkammare i hallen, tycker personligen att det är i det närmaste ett måste spec. om man har barn, annars har man ingenstans att göra av alla kläder, skor, ryggsäckar cykelhjälmar osv. osv.
Man kan (eller åtminstone kunde, då vi beställde vårt hus) välja bort vägg och golvbeklädnad, vi gjorde nu iof. inte det då vi redan bestämt att det skulle bli klädkammare, så för oss passade det bra med våtrumsmattan på golvet.
Toastol och tvättställ monterade vi själva lös och installerade i badrummet på ö-vån istället, sedan maxade vi garderobsinredning i hela utrymmet, från golv till tak och det blev jättebra, klädkammaren sväljer hur mycket som helst :).
Däremot kunde man inte välja bort hela toaletten eller flytta dörröppningen, det får man isf. ordna med snickarna i samband med monteringen, MEN är det verkligen så praktiskt att placera dörröppningen vid ingången till köket, det betyder ju att du måste gå genom hela hallen, nästan ända fram till ingången till köket innan du kan hänga av dig kläder/skor?!
Fast varför inte, kanske funkar lika bra :), då blir ju iof. väggbiten där dörren ursprungligen sitter sas. 'hel' och där kan man väl iof. ha en klädhylla e.dyl. ;)
Men avloppet till toastolen blir iof. ett problem om du flyttar dörröppningen :-/

En sista fråga,takkupan sitter på framsidan där toan och klk är,den vill jag ha på andra sidan i allrummet,går det?
På Sleipner kan du välja om du vill ha takkupan på fram/entrésidan eller på baksidan av huset.

MVH//Christina.
 
Vi har valt att placera vår takkupa på entrésidan, både pga. söderläget för att få in solen på ö-vån, men även pga. att vi inrett ö-vån med bara ett stort rum på vardera gavel (tycker rummen blir för smala om man delar mellan fönstren), gavelrummet på samma sida om trappen som takkupan blev förstås lite mindre pga. takkupans placering men å' andra sidan charmigare i formen.
Men vi har iof. 'stulit' lite yta från det andra gavelrummet för att göra ett lite större badrum, så det jämnar ut sig.

Vi har gjort vårt allrum i takkupan, samt att allrummet sas. fortsätter framför trappuppgång, klk och badrum, låt vara inte så stort just där, men vi har resonerat som så att om vi eller troligare ngn. "annan" (den dag vi isf. säljer ;)) behöver ett tredje sovrum på övervåningen så är allt förberett så när som på att slå upp en vägg som förvandlar takkupan till ett kanonsovrum med tre stora fönster och då får isf. utrymmet mellan gavelsovrummen dvs. framför klk, bad och trappuppgång räcka till ett 'barn'allrum, vi har dessutom satt in två takfönster i den 'förbindelseytan' alltså framför klk,bad och trappuppg, så att den dag vi eller någon annan behöver avgränsa själva takkupan till ytterligare ett sovrum så finns det ändå rejäla ljusinsläpp i det utrymme som blir kvar till 'allrum'.

Det här är en variant som passar bra om man inte (som vi) är i behov av tre sovrum på ö-vån. i nuläget men samtidigt vill att möjligheten ska finnas om behoven av någon anledning ändras, så min tanke med det hela var att göra planlösningen möjlig för tre stora sovrum däruppe, utan allt för stora ingrepp den dag behovet finns och dessutom på ett sådant sätt att planlösningen upplevs hyfsat självklar och naturlig även den tid som takkupan faktiskt är allrum (dvs. troligen hela den tid vi själva bor här ;))

MVH och Lycka till//Christina.
 
Tack för dina svar Christina :)

Ja en klädkammare sväljer mycket saker om man har rätt inredning i den,som ni verkar ha ;) Det behövs verkligen bra förvarings utrymmen när man har barn så det är åt det håller det lutar,att det blir en klädkammare istället för toalett.Har tänkt som så att flyttar vi dörren till kortsidan (mitt imot badrummet) istället så får vi en hel vägg på höger sidan att ha hatthylla/skohylla på,annars får man gå runt hörnet på klk för att hänga av sig jackan och då är man nästan inne i köket :-/ Hur har ni gjort förresten,har ni ingen hattylla hänger ni in ytterkläderna i klk?Har ni satt upp nått för gäster att hänga sina kläder på,kan kanske vara ettt alternativ :)Hur gjorde ni med vatten och avloppsrör,pluggade ni igen dom eller kan man ta bort dom helt?
Jag hänger inte riktigt med när du beskriver hur ni har löst övervången och indelningen av rummen :p Hänger med så långt att ni har två sovrum ett på varje gavel och takkupan på framsidan men hur sitter kupan i förhållande till klk och badrummet?Brevid eller blir den bakom?Låter som en bättre lösningen en den som jag nämde tidigare med två sovrum brevid varann eftersom dom då tydligen blir väldigt smala och då svår möblerade.
Hur mycket fick ni betala för erat hus?vilka tillval tog ni?Har du några bilder som du vill visa?Trivs ni i erat Sleipner?Sista frågan är det nått du skulle ändra på om du/ni byggde idag?
Tacksam för dina svar :)
 
Lillis_W, vi använder bara klk. även gäster får hänga in där samt ställa in skorna ;), funkar bra tycker jag och fördelen är att man på det sättet håller hallen rätt "fri" och även hyfsat rent på golvet.
Iom. att trappan går upp precis innanför ytterdörren och barnen springer upp och ner så vill jag helst att det inte ska bli så smutsigt på hallgolvet.
Sedan har vi tagit bort hela väggen med dörröppningen in till köket för att kök och hall ska gå sas. i ett, vi har även breddat dörröppningen till v-rummet för att få lite lagom kontakt mellan rummen, så för vår del var det aldrig aktuellt med varken klädhängare eller dörr till klk sas. mittemot badrummet.
Avloppen har vi pluggat och låtit vara kvar, med all Elfa-inredning som vi tryckt in så syns de överhuvudtaget inte, dessutom så finns de kvar för den händelse vi eller ngn. annan vill "ändra tillbaka".

Vår takkupa sitter precis till höger när man kommer upp för trappan (vi har ett spegelvänt Sleipner), precis till vänster om trappuppg. ligger klk. sedan badrummet och efter det ett av gavelrummen (det som är lite större).
Rakt fram när man står på översta trappsteget (på väg uppåt) så ligger då den delen av allrummet som jag kallade "förbindelseyta", dvs. där takkupan hamnar om du lägger den på baksidan av huset, där blir det så småningom arbetsplatser med skrivbord under takfönstren, än så läng fungerar det som lekyta, var för ett par timmar sedan "beachparty" med fika, picnic och disco för våra sexåringar med kompisar ;)

Ang. tillval så tog vi de pivåhängda fönstren dessutom de större fönstren i både kök och v-rum och extra köksfönster mellan spis och diskbänk, takkupan förstås, en hel del extra eluttag samt fasadarmaturer, trägolv på hela bv, vattenburen värme, förberett fall i dusch i badrum på ö-våning.
I köket valde vi bort spisen, det övriga lät vi vara som det var och monterade sedan ner standardinredningen själva när huset kommit, den har vi monterat i garaget istället.
Tvättmaskin och torktumlare har vi också köpt själv.
Det var säkert ytterligare smådetaljer på tillvalssidan men jag kommer inte på vad just nu.
Vi trivs bra i vårt hus och jag kan faktiskt inte på rak arm komma på något som vi direkt skulle ha gjort annorlunda, därmed inte sagt att det inte finns saker som man gärna hade sett varit annorlunda, men förändringsmöjligheterna är ju inte jättestora från husleverantörens sida och för oss funkar det bra :)
Jag skickar ett PM till dig.

MVH//Christina.
 
Det är nog en väldigt bra ideé att hänga alla ytterkläderna i klk,vem har sagt att man måste ha en hatthylla ;) ;D I huset vi bor i nu så har vi trappen till övervåningen snett framför sig när man kommer in och ett sovrum ligger bakom trappen så för att komma in i det rummet så får man gå över hall mattan och på det sättet så sprids grus och sand rund väldigt bra :( Så kan man "stänga in" ytterkläderna så är nog det bra,tål att tänkas på :)

Va härligt det låter med ett Beach party ;D 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.