Hejsan alla...

Någon som vet vad det är som skiljer Älvsbyhus olika modeller S och SX åt, förutom den vattenburna värmen?

Och hur mycket det kostar med vattenburen värme som tillval om man valt en S-modell?
 
Om du tar en S-modell måste du hålla med hantlangare i ett antal timmar. Det kallas Byggservicepaket 1. Det ingår även utrustningspaket 1 och maskinpaket 1 (vad nu det är).

;)
 
Oj, det gick visst lite snabbt. ;D
Du får även sadeltak över entren. Byte till vattenburen värme kostar enl. min prislista 28600:-

 
Jag tycker att du ska ringa till Älvsbyhus och be att få en lista på det som ingår i SX modellen för det är en hel del. Bland annat en riktig dörr i tvättstugan istället för altandörr, vattenburen värme osv. Finns även lite info på deras hemsida.
 
Jag hittar ingen info om det på hemsidan.

Säljaren jag har kontakt med visste inte.

Och enligt information är dörren till tvättstugan tillval även på SX, ingen dörr ingår till tvättstugan, inte ens en altandörr.
 
Vi bygger i Luleå ett Tyr, som levereras 15 juni. När jag läser i vårt entreprenadavtal så kommer jag fram till att skillnaden mellan S och SX modell är följande vattenburen elvärme + 28 600:-, maskinpaket I 12 500:-, maskinpaket II 15 000:-. Alltså tillägg för SX-modellen på 56 100:-. Sedan har vi tillval utöver detta på totalt ca 50 000:- för plegeltak, pivåfönster, nya innerdörrar, spårade vitlackade luckor i kök, extra fönster i kök, större fönster i vardagsrum, extra linneskåp, grytskåp med rullbackar, ett stort antal extra el-uttag. Vi lägger golv själv då vi vill ha ett parkettgolv med 14 mm tjocklek. Att ställa upp med hantlagning 5 dagar- 40 timmar sänker priset med ca 17 000:- . Tät dörr ingår i tvättstuga i såväl S som SX modellen. Tillägg tillkommer om man vill ha sk altandörr.

Kostnad S-modell 795 000:- (hantlagning på 17 000:- avdragen), Maskinpaket I och II samt Vattenburen värme 56 000:-, våra egna tillägg ca 50 000:-, avdrag för att vi lägger golv själv ca 8 000:-.

Allt som allt slutar entreprenadsumman på ca 900 000:-. Då ingår inte markarbetena, de står vi själva för.

Än så länge är vi mycket nöjda med Älvsbyhus!

Hälsningar

Siw
 
Ursäkta, jag glömde skriva att vi skrev under avtalet i mars 2004.

Siw
 
Otroligt bra information, tusen tack!

Jag vet att många tycker, och har skrivit tidigare när jag frågat om prisavdrag och tillägg, att jag ska fråga min säljare, men jag har fått lära mig den hårda vägen att alla prisuppgifter är bra att dubbelkolla med andra.

Så är det någon som vet (sizzy) exakt vilka tilläg dom fått för följande tillval:

Pivåhängda fönster
Lösa spröjs
Nya innerdörrar (Anete)
Köksluckor i bok

Och hur är det igentligen med ytterdörrarna hos älvsbyhus? På skissarna på deras hemsida står det att ytterdörr till tvättstugan och eventuella altna dörrar är tillval, det är i alla fall så jag förstått det.
 
Hej!
Enl. min prislista så kostar:

Anette innedörr 788:- stycket
Spröjs till fönster och fönsterdörr 300:- styck
Pivåhängda fönster 530:- st (små och stora fönster samma pris!!)
Kök i bok finns inte utan det finns:
brunbetsade allmogeluckor 18200:-
klarlackad björk 22640:-
massiv ek med ekhandtag 27875:-.

Dessutom finns spårfrästa MDF-luckor i grönt eller vitt.

Svejs!
Ulle-Bella. :D
 
Helt underbart Ulla-Bella... ;D

Då återstår bara frågan om hur det är med dörren till tvättstugan och altandörrarna från sovrum/vardagsrum... ???
 
Tät dörr ingår i tvättstuga. Ska du ha altandörr får du betala extra. Altandörrar ingår i vardagsrum och sovrum om de är inritade på orginalritningen.

Spröjs kostar inget extra för oss.

Sedan har jag en misstanke om att alla saker inte är enhetliga i hela landet. Jag tror att varje säljare kan hantera vissa saker själv.

Siw
 
Snarare tror jag det är så att vissa säljare låter saker ingå som standard fast det inte ursprungligen gör det. Sedan tror jag att vissa säljare erbjuder tillval som inte andra gör. Det är inte konstigare än att varje säljare har ett visst friutrymme.

Siw
 
Hej!

Jag har träffat en säljare från Ä-hus i dag och har då fått veta exakt vad som ingår i SX-paketet förutom den vattenburna värmen. Enligt säljaren ingår detta:

Sadeltak över entre´n
Spröjsade fönster
Groventre´(alltså dörr från klädvård)
Maskinpaket innehållande diskmaskin, tvättmaskin, torkskåp
Byggservicepaket för monteringen
 
sisy skrev:
Snarare tror jag det är så att vissa säljare låter saker ingå som standard fast det inte ursprungligen gör det. Sedan tror jag att vissa säljare erbjuder tillval som inte andra gör. Det är inte konstigare än att varje säljare har ett visst friutrymme.

Siw
nja.... Låter det ingå. Dom tar nog allt betalt för... Den dagen du hittar en husförsäljare som bjuder på något tillval utan kostnad, så hör av dig, för honom vill jag göra affärer med... ;D
 
Hur kan ni bygga med Ä-hus när det inte ens ingår dörrar etc :surprised: :surprised: allt måste bli ordentligt dyrare i slutändan.
Varför väljer ni inte en annan tillverkare med bättre/högre standard till samma pris?? Detta låter otroligt i mina öron :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.