Är det någon som har inrett sin övervåning på ä-hus modell 101m2 eller 121m2. funderar på att ha ett sovrum i var ända och allrum i mitten Förlänga toaletten och bygga bastu. blir det trångt eller? Vill ha ett ganska luftigt allrum och inte alltför trånga sovrum.
 
Vi håller just på att planera för att inreda övervåningen så fort huset kommer. Vi har Skissat på samma lösning fast bara förlängt badrum, ingen bastu.
Vi hoppas på att det skall bli bra.
Däremot undrar vi om det är någon som kan uppskatta hur lång tid det tar att inreda en övervåning på 64kvm?
Från isolering till färdigt, två sovrum, allrum och badrum.
Vi räknar med att vara två pers/heltid...tar det en månad, två?!

Tack på förhand/Aja
 
Hej!
Vi håller som bäst på med att inreda övervåningen på vårt sleipnerhus 121 m2. Huset levererades i slutet på augusti så det är inte riktigt färdigt ännu.
Rent allmänt, enligt min mening, så finns det inte så väldigt mycket att välja på när det gäller planlösning av övervåningen. Mest beroende på att huset är tämligen långt i förhållande till bredden(ffa. 121m2) så att dela av en gavel till 2 sovrum kändes för smalt för oss, rummen skulle bli för smala. Vi har valt att göra 1 sovrum åt vardera gaveln, allrum i mitten, en liten klädkammare samt ett förlängt badrum utan bastu. Vi har takkupan på framsidan(entre´sidan) så därför blir allrummet lite oregelbundet i formen och därmed blir sovrummet på takkupans sida också lite oregelbundet i formen, detta tycker vi inte är någon nackdel då planlösningen blir mindre stereotyp samt att sovrummen(även det andra har tappat sin kvadratiska form pga. att vi stulit lite till badrummet) blir lite som vindsrum på "gamla" hus med snedtak och inte helt perfekta kvadratiska former. Charmigt tycker vi, ffa. för våra två flickor, MEN huruvida man gillar detta är ju väldigt mycket, en smaksak.  ;)
Annars så tycker vi att det allra viktigaste med övervån. ffa. på 121m2 husen är att få in ljus mitt i övervåningen gärna från 2 håll, samt även i badrummet då det annars lätt blir väldigt mörkt däruppe och det befrämjar inte känslan av rymd!
Mångordigt kanske, men ett försök att beskriva lite av hur vi tänkt!
MVH/Christina
 
Vi har ett 121 sleipner.På ena sidan har vi ett sovrum,liten klädkammare,bastu och ett ganska litet men helt okey badrum.På andra sidan har vi ett stort öppet allrum vilket jag tycker är underbart.Försök inte klämma in för mycket då övervåningen faktiskt är ganska liten(trång)
 
Hej "Grodan"!
Jag håller med dig ang. storleken på övervåningen men har man 2 barn som på sikt ska husera däruppe så är det svårt att komma ifrån behovet av 2 sovrum. Har du några bilder på din övervåning, som om jag förstår rätt är färdig?? Det skulle vara så kul att se ett färdigt resultat!
Jag hoppas och tror ändå att man bör kunna ha ett sovrum åt vardera gavel utan allt för trång känsla :-/ övervåningen är ju trots allt ca.76m2.
Annars så har vi försökt öka rymdkänslan med 3 takfönster förutom takkupan+ att vi har öppnat bakom stödbenen (som ska kläs in med trä,typ pelare), mittemot trappuppgången, längs med hela långsidan (enbart i allrumsdelen, mellan sovrummen)Vi har också isolerat så att innerväggarna i övriga utrymmen ska börja jäms med stödbenens insidor, allt för att vinna några extra decimeter på bredden av övervåningen.
Men exakt hur slutresultatet blir låter vänta på sig ytterligare 1-2 månader.
MVH/Christina
 
Vi håller på med vår övervåning just nu. Vi har anlitat snickare som ska göra allt utom ytskikten.
Vi har en takkupa "framåt", alltså över entrén, och tänker lägga vårt badrum i takkupan på ett sådant sätt att två fönster hamnar i badrummet och ett fönster i sovrummet.

Vi kommer att dela av det ena gavelrummet till två små barnrum där vi eventuellt kommer att låta det vara öppet bakom några av stödbenen precis som Christina skrev ovan.

Vi har byggt ett Lodur, 101 kvm, med en övervåning på ca 58 kvm.
 
Inger!
Har ni valt takkupan från Älvsbyhus? Jag funderar bara iom. att du skrev "över entre´n", betyder det rakt ovanför brotaket eller vid sidan av taket över ytterdörren??
För när vi beställde vårt hus så gick det inte på villkors vis att få takkupan placerad mitt över ytterdörren, hur vi än försökte. ::)
/Christina.
 
I vårt fall är det från Älvsbyhus fristående snickare som byggt takkupan och vi fick välja om vi ville ha den "i" eller bredvid trappan. Vi valde att lägga den bredvid trappan för att få så mycket golvyta som möjligt. Det verkade inte som om något av alternativen innebar något problem.
Det är Älvsbyhus-säljaren som anlitat de snickare som byggt takkupan.

Imorgon har vi slutbesiktning. Då får vi se vad Älvsbyhus tycker om att de andra snickarna redan har fått tillträde till huset. Jag är inte säker på att det är så populärt.
 
Hej,

Vi skall bygga ett Torgrim och inreda övervåningen, så jag undrar om vad det har kostat er på ett ungefär?
Själva skall vi inreda så här: sovrum, badrum, klädkammare, allrum.
jag har ännu inte fått priset på att köpa materialet genom byggarna, är det prisvärt?
Tidsmässigt, självklart beroende på hur mycket hjälp man har, men ungefär?

Mvh Hustomten
 
Om vi skulle köpt materialet av byggarna så var det samma som att själv gå ner på lokala bygghandeln och beställa, vilket vi faktiskt gjorde. I kundpärmen från Älvsbyhus så finns det en meteriallista till ovanvåningen så det är bara att räkna på det hela.
 
Hej Byggimpert

Vi håller också på med att inreda ovanvåningen i vårat
Sleipner..

Skulle vara lite kul att få se några bilder??

Håller med dig ang ljuset vi löste det med två takfönster mod större (velux)
 
mandrake skrev:
Hej Byggimpert

Vi håller också på med att inreda ovanvåningen i vårat
Sleipner..

Skulle vara lite kul att få se några bilder??

Håller med dig ang ljuset vi löste det med två takfönster mod större (velux)
Jag har tyvärr ingen hemsida så om du PM:ar din mailadress så visst kan jag maila några bilder till dig.
Var bygger ni någonstans??

//Christina.
 
Hej ni som ireder övervåningar!
Vi har fått erbjudande om att bygga ett älvsbyhus (Höner) och trodde vi kunde få hjälp att inreda övervåningen av en snickare vi känner. Nu blir det inte som vi tänkt och alternativet är att försöka göra det själva, trots att vi aldrig hållt i en hammare. Eller anlita snickare att göra det. Ni som har anlitat snickare..hur mycket beräknar ni att det kommer att kosta? Vi vill bara ha "det vanliga" dvs toalett (antagligen ingen dusch), två sovrum och ett allrum. Ytskicken (tapet, golv) kan vi göra själva.
Vi är i valet och kvalet om vi ändå ska försöka bygga eller hitta nåt begagnat "färdigt" istället, vilket heller inte är det lättaste.
Lycka till med inredningen!
 
Hej "byggimpert"!

Vi vill oxå sätta in takfönster i vårt Oden som ska byggas i början av nästa år. Vem gjorde detta till er och vad kostade det? Går det att få genom Älvsbyhus?

/Anna

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.