Hejsan alla glada forumnyttjare!

Jag funderar på vilken maxvikt badkaret + vatten + person/er får har om man vill sätta in ett badkar på övervåningen av ett Älvsbyhus?

På första våningen vill de ju inte att man sätter in kaminer el. dyl. på mer än 300 kg om man inte ska förstärka under, så jag undrar hur det är uppe med badkarsvikt.
Dessutom funderar vi på att sätta en kamin även på övervåningen och koppla till samma skorsten som den på nedervåningen och det väger ju en del det med. Kaminen ska i så fall sitta på ena sidan trappuppgången, och badkaret blir på den andra sidan.

Finns det någon som gjort något av detta?
 
Hm.. inget svar om badkar...

Men: Ni som har inrett badrum på övervåningen, hur har ni gjort med planlösningen då? Har ni accepterat den "medföljande" eller gjort egen? Hur många rum blev det för er (på övervåningen) och hur stora blev de?
 
Yenlinn skrev:
Hejsan alla glada forumnyttjare!
På första våningen vill de ju inte att man sätter in kaminer el. dyl. på mer än 300 kg om man inte ska förstärka under, så jag undrar hur det är uppe med badkarsvikt.
Det kan väl ändå inte stämma???

Nu måste jag omedelbart ring och fråga. Det skulle ju innebära att du inte kan ha ett stort akvarium heller!
 
Hej, jag har monterat en murspis på 350 kg som vi fick ok på från en av älvsbys konstruktörer. Han rekomenderar att inte belasta med mer en 450 kg men tror mig har läst någonstans att 400 kg är max på ett standardbjälklag. Ring Älvsbys kontor och få be att prata med en konstruktör så får du nog reda på de fakta du behöver.
Mvh Martin
 
Hej igen och tack för svaren!

Ja, de rekommenderar inte att skaffa tyngre kamin än 300 kg, men det är klart att det egentligen håller för mer - det är väl säkerhetsmarginaler det handlar om skulle jag tro (och försäkringsmarginaler)...

Jag ska höra med vår säljare vad som gäller på övervåningen, men det bjälklaget ska väl hålla för samma som undervåningen, eller? Vi har två alternativa lösningar, så det löser sig ändå, men det vore roligt att ha "lyxbadrummet" uppe eftersom det är det som vi ska inreda själva. Det där nere kommer ju klappat och klart liksom.
 
ska man ha ett bubbelkar så gissar jag att man bara ska se till att det kommer över minst 2 reglar sen är nog saken klar.. ;) har själv ett 375Liter akvarie på nedervån totalvikt på 450kg ca , golvet sviktar något lite när det blev fullt.. dock inga problem..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.