Hej Forumet.

Är det någon som har byggt nyckelfärdigt Älvsbyhus till deras sk fastpris? Vad är era erfarenheter? Jag är införstådd i att det tillkommer en hel del kostnader kring byggandet men hur mycket? Exkl tomt och hus, alltså... Räcker 500 kkr för kringkostnader, eller är det i underkant? Huset skall byggas i Sthlms län.

Vore tacksam för all konstruktiv input!

Tack på förhand :)
 
upp
 
500kkr låter ut att vara i underkant.

Kostnader som ni måste räkna med är anslutningsavgifter för VA, el, fiber. Sen har ni pantbrev, lagfart, bygglov, planavgift, slutbesiktning, OVK (ventilationskontroll), och kontrollansvarig. Dessa kostnader brukar gå att kolla upp i förväg ungefär vad som gäller för området som ni tänker bygga på.

Det största osäkerhetsmomentet är vilka markarbeten som krävs på tomten. Grunden ingår i fastpriset, men inga markarbeten, dränering, eller fyllnadsmassor/grus, så denna post kan bli allt från uppskattningsvis strax under 100kkr, om det är bra förutsättningar, till hur dyrt som helst om tomten är besvärlig. Sen kanske ni vill ha en trädgård, gräsmatta, buskar, stenläggning, altan, o.s.v.
 
Ja tror du får lägga på minst 1,5-2 mille till huspriset
 
Jag bygger med Älvsbyhus.
PM:a mig din mailadress kan du få min fullständiga kalkyl så ser du vilka poster och pengar det handlar om.
Det är ett excel blad som går att ändra i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.