Hej, flyttade in i ett nytt Älvsbyhus för 2år sedan med oinredd vind och har mest använt det för förvaring. Nu ska vi börja inreda övervåningen men såg då att det ser ut som att bärläkten(om det kallas det) på övervåningen till lättvikts taket ser ut som att det har börjat mögla lite. Är detta någon fara och vad kan det bero på?

Mvh
 
  • Träbjälkar på oinredd vind i ett Älvsbyhus med synliga tecken på mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på träreglar under ett tak med synlig mögelpåväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bump
 
Ja det är mögel.
Det rinner vatten på plasten ibland som det kan bildas mögel utav. Sedan så sitter dom oskyddade för luftens fuktighet och möglar pga det också.
Du kommer ha dubbla plastfolier och en luftspalt så risken att möglet ska leta sig in är nästintill obefintlig.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Inte orolig för att det ska leta sig in utan mest orolig över om det är något jag behöver återgärda innan jag stänger igen från insidan. Och att taket ska rasa in om några år är kanske något jag är lite orolig över. Eller orolig är nog att ta i, fundersam är nog rätt ord
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja det är mögel.
Det rinner vatten på plasten ibland som det kan bildas mögel utav. Sedan så sitter dom oskyddade för luftens fuktighet och möglar pga det också.
Du kommer ha dubbla plastfolier och en luftspalt så risken att möglet ska leta sig in är nästintill obefintlig.
Behöver jag dubbla plastfolien? Är det inte luftspalt, isolering, plastfolie, gles, gips?
 
Nä men den duk du ser är en genomtrampningsäkerplastfolie och det är det jag menar med dubbla plaster
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.