Hej på er.

Var inne på Älvsbyhus hemsidan och såg att många av deras hus kan fås med förhöjt väggliv och 34º taklutning.

Någon som har sett hur ett sånt hus ser ut, kanske har någon bild oxå..!

Vad innebär detta i praktiken?

 
Hej!

Jag har sett en bild på ett sådant hus här på forumet. Kan tyvärr inte hitta den igen bara...

Kan säga att det verkligen inte såg märkvärdigt ut. Väggen var väldigt lite förhöjd, typ 30-40 cm tror jag. Jag tycker enbart att det såg "mysko" ut, och så mycket mer plats på övervåningen kan det inte ha gett heller. Kan du inte be Älvsjöhus om en bild? Jag tycker verkligen att det skulle ligga i deras intresse att även lägga ut en på hemsidan!
 
Hej !
Mina föräldrar har byggt ett i Finland. Stor skillnad tycker jag.Blev mer plats på övervåningen. Vi hade tidigare 1 1/2-plans "vanligt" 38graders lutning.


Det är min åsikt, men alla tycker ju olika ;) :D
 


Vet någon om det går att få två takkupor på ett ävlsbyhus? Antingen på samma sida av taket eller en på var sida?
 
HEJ !
Det mesta går att diskutera till sig, när vi byggde kunde man inte sätta takkupan på framsidan på Oden enligt säljaren. Men jag ringde till huvudkontoret i Älvsbyn och det gick att ordna.
Man kan alltid fråga.

Mvh Bii
 
Lello skrev:
Vet någon om det går att få två takkupor på ett ävlsbyhus? Antingen på samma sida av taket eller en på var sida?
Om ingen radikal förändring skett det senaste året så är svaret tyvärr, Nej!

MVH//Christina.
 
Det går att få en takkupa till men då kostar det ungefär det dubbla.Tror ej det går med två på samma sida.
 
OK då kostar den andra kupan ca 100.00kr då eller?

;D
 
grodan skrev:
Det går att få en takkupa till men då kostar det ungefär det dubbla.Tror ej det går med två på samma sida.
Beställs den då tillsammans med husbeställningen som går till Ä-hus centralt???
För enl. Ä-hus huvudkontor så var det då fullständigt omöjligt, åtminstone 2003 med motiveringen att de inte ville ta på sig ansvar för lastberäkningarna på taket och det därmed följande ansvaret för komplettering av takkonstruktion pga. de många kapade takstolar som blir följden av två takkupor :-/



Eller är ovanstående kanske något som någon enskild säljare i landet ombesörjer via eget företag och där ev. garantier inte ingår i avtalet med Ä-hus ???
Dessutom borde "dubbla priset" indikera ngn. form av förstärkning av takkonstruktionen, eller.......??

MVH//Christina.
 
Vi bor i ett höner med förhöjt väggliv sedan i juni. Ångrar inte en sekund att vi valdedet, det gör stor skillnad. Har flera kompisar med älvsbyhus som byggde innan tillvalet fanns som när de ser vår övervåning nästan vill bygga nytt igen. Det är så mycket luftigare o bättre. ;D
 
Rullgardina, du har inte möjligen en bild på ditt hus? Det skulle vara jättekul att se det!
 
maila mig din adress så skickar jag någon bild utvändigt, vi har inte inrett övervåningen än.
 
30-40 cm gör otroligt mycke ute vid väggen. Låt säga att du har 90 cm normalt längst ut mot väggen på övervåningen. Då får du problem att placera möbler eller sänggavlar mot denna och ännu större problem om du tex vil sitta med ryggen mot väggen och läs. Får du då förhöjt väggliv så att det blir tex 130 cm då funkar det helt plötsligt plus att du dessutom kan skjuta tex garderober närmare långsidan på gavelväggarna på övervåningen.

Utseendemässigt tycker jag också att det gör mycket att få lite mera luft mellan översidan på nedervåningens fönster och takfoten. Många hus idag ser ut att ha "mössan neddragen" just för att detta avstånd blir för lågt.

kostanden brukar var mucket låg för ett förhöjt vägglive alt i kombination med annan takvinkel 15-45 tusen berode på tillverkare.
 
Men om man väljer att göra så blir ju inte övervåningen större. Jag (som gillar snedtak!) skulle då hellre öka golvytan och använda den till ett extra rum eller göra ett större allrum uppe. Men det är jag det ;).
 
Vi byggde Oden utan förhöjt, men har sett ett par hus med förhöjt väggliv, visst är det viss skillnad, men inte så där överväldigande...... Men, smaken är ju som den berömda.

Har tyvärr ingen bild på detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.