Hej!

Ny här på forumet, men ser att här kan man få tips och råd om "allt"
så jag tänkte testa jag också!

Jag och sambon funderar på att bygga ett Älvsbyhus, men nu när vi
hade bestämt oss fick vi höra lite negativt som jag vill kolla upp. Jag
har också ställt dessa frågor till Älvsbyhus direkt men ej fått svar än.

* Är det vanligt med problem med fukt pga dålig ventilation i grunden?
 Om det är någon som har/haft problem med detta, fick ni någon
 hjälp från Älvsbyhus?

* Jag har förstått att isolering i innerväggarna inte ingår, är det någon
 av er som kunnat få detta som tillägg?

* Är det sant som jag hört att elledningarna ligger utanpå väggarna i
 en plastlist?? Det låter helt otroligt, men vill ju kolla för säkerhets skull.....

Vi har isf tänkt att köpa ett TYR, ni som bor i ett sånt, vad tycker ni??

Tackar på förhand för alla tips och råd jag kan få, det är en riktig djungel!! :-?

Madde

 
Madelene skrev:
Hej!

Ny här på forumet, men ser att här kan man få tips och råd om "allt"
så jag tänkte testa jag också!

* Är det vanligt med problem med fukt pga dålig ventilation i grunden?
 Om det är någon som har/haft problem med detta, fick ni någon
 hjälp från Älvsbyhus?

* Jag har förstått att isolering i innerväggarna inte ingår, är det någon
 av er som kunnat få detta som tillägg?

* Är det sant som jag hört att elledningarna ligger utanpå väggarna i
 en plastlist?? Det låter helt otroligt, men vill ju kolla för säkerhets skull.....

Vi har isf tänkt att köpa ett TYR, ni som bor i ett sånt, vad tycker ni??
Tackar på förhand för alla tips och råd jag kan få, det är en riktig djungel!! :-?
Madde
Välkommen hit..

Fuktproblem tror jag inte det är, kanske det förekom förr men inte mer i ett Älvsbyhus än i nån annan tillverkares torpagrund. Nu ingår det ju även en avfuktare i grunden med manövrering och visning på panel i huset för att minimera risken, det ingick inte avfuktare förr utan det blev standard runt -02 har jag för mig att jag läst nånstans här.

Vet inte om de finns som tillägg med isolering i innerväggarna. Vet själv inte varför detta skulle vara ett problem som gör att man väljer en annan leverantör om man tycker det övriga är bra.

Om jag inte minns fel så såg jag på visningshuset (TYR) som vi var och titta på att från "elskåpet" som sitter på ena gaveln ligger elkabel i kabelskena utanpå huset från skåpet ner i marken (nån meter bara).. Ser inget negativt med detta. Ja, det skulle så fall vara om nån ville sabba kabeln bara.

 
Tack för ditt svar!

Det kändes som att du kanske tog mina frågor på lite fel sätt? Jag menar
inte att prata illa om någon hustillverkare, men om jag ska köpa ett
sånt här hus vore jag väl dum om jag hörde såna här saker och inte kollade
upp dem, eller hur? :) Jag tycker dessutom att det bästa är att både kolla
med säljare och köpare, för att sedan göra mig en uppfattning om läget.

Vad jag förstod var det elledningarna inomhus som låg utanpå väggarna,
och det kändes lite märkligt.

Vi har ju fastnat för TYR, och blev riktigt besvikna när vi hörde det här
och ville så såklart höra oss för.

Återigen, tack för ditt svar!

Madde
 
Jaja, nä de va inte så ja menade.. tur att du tog mitt svar på rätt sätt. Visste inte riktigt hur jag skulle formulera mig bara.. hehe.. Vill ju inte tala illa om en tillverkare redan nu innan man fått sitt hus och sett hur det blir, OM det blir problem.. ;)

Nä el-ledningarna innumhus ligger väl i väggarna vad jag förstått. Såg inget i visningshuset heller som skulle tyda på att dom låg utanpå heller. Vi fick en DVD av älvsbyhus som visar hur dom bygger hus (finns att se på deras websida osse) och där lägger dom ledningarna i kabelrör innuti väggarna.
 
Det jag inte begriper är varför de envisas om att ha torpargrund 2005. Det är uppenbart att man riskerar fukt om den inte görs på rätt sätt.

Det borde vara tryggare med platta på mark (förvisso också rätt konstruerad).

/Calle
 
saxat från Statens Provningsanstalt hemsida under rubriken "Fuktsäkra grunder":

om krypgrunder:
"Vill man helt undvika risken för mögelskador bör man inte använda uteluftsventilerat kryprum." ..... "En annan princip är att avfukta luften i grunden. Då måste man stänga alla ventilationsöppningar och placera en avfuktare i grunden. Den ställs in för att hålla RF under ett kritiskt värde t ex 70 %."

på samma sidan om platta:
"Platta med underliggande isolering är (endast, Strixx anm.) en bra konstruktion från fuktteknisk synpunkt." ..... "I ett golv med platta på mark kan fuktförhållandena förändras till det sämre på många olika sätt. Ytvatten kan läcka in via kantbalken, kantbalken kan suga markvatten om detta inte förs bort av dräneringssystemet, det kapillärbrytande skiktet under huset kan vara av undermålig kvalitet så att vatten kan sugas från fuktig underliggande mark. Allt detta tillsammans kan ge betydligt mera fukt än vad som är normalt för denna typ av golv. Det bör dock noteras att även normala förhållanden kan vara tillräckliga för att mögellukt skall kunna uppstå."

http://www.sp.se/energy/sv/teknikomraden/Fukt-mogel/fuktsakra_konstr.htm#Fuktsäkra grunder

Om man ska lita på Statens Provningsanstalt är just en varm krypgrund eller en tilltäppt krypgrund med avfuktare de två absolut bästa grunderna ur mögelsynpunkt.
Att det sedan utöver detta är den grund typ som är klart enklast att i framtiden förändrada, ifall man har fel idag, gör den överlägsen!

Undra varför så många verkar tro att det är dåligt med krypgrund bara för att man har haft historisk problem med dem. Det finns inga grundtyper som orsakat så mycket problem som just platta på marken historiskt sett. Sluta se på vad som varit och jämför det som är, och gör man det så vinner krypgrunden. Tyvärr har de stora byggförestagens skräckkampanjer ihop med Anticimex (som tjänar multum på att sälja avfuktare till fullt friska hus) fått folk att tro att deras påhitt är sanningar.

DET FINNS INGA VETENSKAPLIGA BEVIS ATT DAGENS KRYPGRUNDER ÄR SÄMMRE ÄN DAGENS PLATTOR, UTAN TVÄRT OM, VISAR TILLGÄNGLIG FAKTA PÅ DET MOTSATTA FÖRHÅLLANDET!
 
Detta lät ju himla bra, tack för info Strixx!!

Nu blev jag genast mycket lugnare!

Det är mycket att tänka på, och hälften lär vi väl missa
ändå :)
 
Det var så lite så.

Jag kan ju berätta att vi efter ett havererat bygge bestämmde oss i våras för att göra ett nytt försök och valde då Älvsbyhus eftersom de hade det klart bästa priset på marknaden. Vi var precis som du orolig för det dät med krypgrunden efter som man hört och sett så mycket negativt här på forumet.

Därför bestämmde jag mig att leta fakta iställen för att gå på en massa lekmänns och partiska "proffesionellas" åsikter. Och hittade bland annat ovanstående information. Jag är inte orolig längre, utan övertygad om att jag gjort det bästa tänkbara valet.

En annan reflektion jag gjort är att en kallvind på ett enplanshus är lika stor riskkonstruktion som en "vanlig" ventilerad krypgrund, men inte är det väl någon som drar sig för att bygga enplanshus?
 
Om det nu vore så att krypgrunden var så förträfflig....varför görs de flesta grunder med platta på mark idag? Bara en stilla undran.... :-?
 
Nu är jag inte säker på att du har rätt. Jag tror faktiskt det är så att det är flest krypgrunder som säljs idag!

Men annars kan en förklaring vara att många husföretag (tex LB-Hus) valde att gå över till platta på marken för ett antal år sedan, innan man började ta fram alternativa krypgrunder, och körde då jätte kampanjer om hur förträffliga de nya grunderna var. Nu kan man inte gärna ändra tillbaks och säga att man hade fel. Man kommer säkert göra det, men först om 10 år, när denna häxjakt mot krypgrunder vi har idag är glömd.

Denna typ av grund är ganska ny (med avfuktare). Findomo koncernens grund är ännu nyare och säkerligen superförträfflig den med.

Som sagt, varför spekulera och gissa när det finns fakta. Gör som jag. Rensa hjärnan, läs lite opartiska artiklar med en icke fördomsfull inställning, så kommer du garanterat fram till samma slutsatser som jag.
 
Håller med Strixx här ja.. Och som han säger så har Älvsbyhus en tilltäppt krypgrund med avfuktare.


Att en del kör med platta kanske är för att det just förekommit problem med torpagrunder förr i tiden.. Fast å andra sidan byggdes en massa hus med torpagrund.. Det var kanske tillomed vanligare förr med et och därför verka det som om problemen var fler med just torpagrund på grund av att det fanns fler av dessa..
 
Calle Anka skrev:
Om det nu vore så att krypgrunden var så förträfflig....varför görs de flesta grunder med platta på mark idag? Bara en stilla undran.... :-?
En sak till:

Om det nu skulle vara så, så beror det kanske just på att folk (som du) sprider vidare överdrivnina rykten utan att kunna bevisa dem med fakta till en sån grad att de blir till sanningar. (Ganska valigt fenomen)
 
Calle Anka skrev:
Det jag inte begriper är varför de envisas om att ha torpargrund 2005. Det är uppenbart att man riskerar fukt om den inte görs på rätt sätt.

Det borde vara tryggare med platta på mark (förvisso också rätt konstruerad).

/Calle

Jag tror att anledningen till att de inte bygger med platta på mark är för att det inte kan. Dvs, de bygger ju modulhus, och för att man ska kunna passa in alla avlopp osv så går det inte med platta på mark där allt måste vara perfekt. Eftersom husen kommer färdiga så måste de ha lite marginal...
 
Det är uppenbart att man riskerar fukt om den inte görs på rätt sätt.
Gör inte de flesta hustillverkare det på rätt sätt då...?
 
Carisma skrev:
Det är uppenbart att man riskerar fukt om den inte görs på rätt sätt.
Gör inte de flesta hustillverkare det på rätt sätt då...?
Tror att felmarginalerna är mycket större där köpare själv valt att göra allt arbete med grund själva. Många väljer att spara in pengar på att just fixa allt med gruns själva..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.