Jag har fått bekymmer med ett Älvsbyhus modell Oden som färdigställdes under hösten år 2000.

Sålde huset för c:a 3 år sedan till en annan familj.

Efter det hårda vädret under hösten/vintern har det visat sig att huset inte är byggt enligt Älvsbyhus egna ritningar. Man har struntat i (glömt) att montera detaljer som skall förhindra att vatten tar sig in bakom takkupans träpanel via plåtarna på taket. Detta har resulterat i omfattande läckage på den än så länge onredda övervåningen.

Vid kontakt med Älvsbyhus hänvisar man bara till den 10-åriga byggfels-försäkringen.

Jag anser att det inte varit möjligt att upptäcka felet under garantitiden utan att utsätta huset för intensiv vattenbegjutning t ex med högtryckstvätt.

Någon som råkat ut för något liknande och som har förslag på hur man skall argumentera med Älvsbyhus.

/Göran
 
Det är ju synd om de som har samma fel och som inte har upptäckt det inom 10 år efter byggnationen men är ditt hus byggt 2000 så är det ju bara 6,5 år gammalt och de som bor där nu borde väl få det hela åtgärdat inom försäkringen?
 
Hej!

Problemet är att de inte har lust att betala självrisken på c:a 20.000:-. De anser att det är ett dolt fel, som jag som tidigare ägare borde stå för.
 
fanns det verkligen inga spår av detta läckage tidigare?

I så fall borde det hamna på deras undersökningsplikt. Låter lite lustigt att det aldrig skulle varit tillräckligt hårt väder för felet att visa sig sedan 2000?
 
Köparna utförde ingen riktig besiktning utan tog hjälp av en "kunnig" bekant. Vad jag vet hittade de inga konstigheter.

Tror att det myckna regnandet i kombination med kraftig blåst gjort att vattnet letat sig förbi de aktuella plåtarna.
 
Jag är ju ingen expert men om inte de nuvarande ägarna gjort en riktig besiktning (och då menar jag med en besiktningsman) kan de nog glömma att du ska betala något. De kommer ju aldrig att inför en rätt leda i bevis att de fullgort sin undersökningsplikt. Däremot kvarstår ju ursprungsproblemet varför huset inte är byggt enligt ritning och varför Älvsbyhus inte vill ta ansvar för det
 
Vad jag är ute efter är att om det finns något inspekterbart som ens antyder att det kan ha läckt in även före deras tillträde, så är det inte ett dolt fel. Har de då dessutom inte anlitat en besiktningsman så borde ert case bli enklare.
 
Har varit i kontakt med mäklaren som hjälpte till att sälja huset.

Hon anser att man skall ta hänsyn till husets ålder i bedömningen. Ett nyare hus kräver mindre noggrann undersökning än ett äldre.
Har köparen anledning att anta att ett fyra år gammalt hus skall vara felbyggt?
 
Det resonemanget går ju att vända på två håll. I ett så nytt hus har inte felen hunnit visa sig tydligt ännu. Och med tanke på den allmäna uppfattningen om frekvensen på byggfusk så bör man absolut misstänka att det kan finnas fel som skall försöka hitta på ett så nytt hus.

Bara för att huset inte är byggt helt efter ritningarna behöver det inte vara ett fel. Ni som köpte bygget kan säga att byggaren gjorde fel, för han skulle följt ritningarna oavsett om detaljen var nödvändig eller ej. Men en köpare kan inte komma och bråka om en detalj som inte är byggd efter ritning. Det intressanta här är att 3 år efter tillträde så upptäcker man ett läckage. Antingen så är det ju ett nytt läckage, som inte fanns när ni bodde i huset. I så fall är det knappast ert fel. Eller så fanns läckaget redan på er tid, då borde det gått att upptäcka vid en besiktning, i så fall är det inte ett dolt fel. Om det är så att den utelämnade detaljen är ett flagrant exempel på icke fackmannamässigt byggande så kan köparen ha en poäng, att utelämmnandet är ett fel, och då ett dolt fel om man inte kunde se att detaljen var utelämnad.
 
Detta med läckage runt kupan och fönster på öv är tydligen inget ovanligt med Ä-hus!!
Känner till flera fall med liknande problem nu i höst/vinter i Gbg-trakten. Börjar mer och mer undra vad man gett sig in på!
 
Är du själv drabbad av läckage?

Vet du hur andra drabbade hanterar problemet?

/Göran
 
Har inte kontrollerat vår öv ordentligt än. Vi har inrett så det blir inte lika uppenbart direkt som om man har oinrett.
Har försökt få Ä-hus att ta sitt ansvar och göra en ordentlig koll, men dom är inte direkt bra på detta med att svara på frågor gällande problem man får :(

Så får väl fixa fram fuktmätare själv och göra en grundlig koll själv.
Några bekanta hade trots att dom vid två tillfällen lyckades få dit folk för åtgärd fortfarande läck. Tredje gången gillt funkade dock för deras del!
 
Då antar jag att huset var yngre än 2 år och att garantin fortfarande gällde. Det verkar ganska hopplöst annars.

Säljkontoret hänvisar bara till fabriken som i sin tur hänvisar till försäkringen mot byggfel.

Skulle vara intressant att höra om fler med äldre hus drabbats av samma problem.
 
  • Gilla
Primarosen
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.