Är det någon som har någon aning om vad det är för skillnad rent byggnadstekniskt mellan Älvsbyhus och Hjältvadshus ? Rent prismässigt är hjältevadshus dyrare beror det på de valmöjligheter som finns hos den husfabrikanten ? Eller är det även en skillnad i grund isolering m.m.

Vad jag förstår så har företagen samma koncept d.v.s moduluppbyggda hus som sedan sätts samman till ett färdigt hus.


/Byggarn_X
 
Det är lite skillnad på dessa. Älvsbyhus moduler är tvärs med huset medans Hjältevadshus moduler är på längden. Sedan har Ähus spånskivor i väggarna och Hhus har gips. Bäst? smaksak. Grunden ingår i priset på Ähus men inte på Hhus. Annars är det inte någon större skilnad på dessa vad jag vet. Grannen har ett Hhus och jag själv har ett Ähus (Höner). Ser ungefär likadana ut.
 
Vårt Hjältevadshus har inte gips i väggarna utan spån. det var standard när vi byggde för lite drygt ett år sedan i alla fall.
 
Har ni någon koll på skillnaden i grund ? Vad jag har hört så har båda Ähus och Hhus "täta" torpargrunder med en avfuktare. Hhus har en trevlig kontrollpanel där man kan ste om fläkten går. Hur Ähus fungerar vet jag inte. Den kan väl inte gå hela tiden ? Är det någon som vet ?

Byggarn_X
 
Ett tips angående Ä-hus, fläkten som ska hålla grunden torr är inte bra. Min systers sambo jobbar inom ventilation. Kolla upp hur den fungerar under vintern, det är viktigt att den fungerar då eftersom det under den tiden blir mycket fukt.

Ett annat tips om ni bygger uppe i Norrland med garage, de garagedörrar som Ä-hus har håller bara för upp till -10 grader...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.