Hej håller på o bygger min övervåning på ett Höger älvsbyhus. Undrat om det finns fler som bygger eller har byggt det själva?
 
Det finns mycket att läsa på det här forumet: http://alvsbyhus.forum24.se/alvsbyhus.html

Jag har själv precis börjat med övervåningen på ett Oden. Är klar med luftspalten, hade ju underlättat om det varit cc120 mellan takstolarna ;-)
 
  • Gilla
markiiie
  • Laddar…
Haha ja verkligen.har själv börjat med luftspalt en får kapa varenda masonit ,lite drygt.men har du börjat med spånlåda?
 
Kommer att isolera ner till takfot, alltså inte efter Älvsbyhus ritning. Behöver då ingen spånlåda utan kan dra alla rör osv. i kattvinden. Man får även väldigt mycket uppvärmda ytor för förvaring eller liknande bakom stödbenen.
 
Ja det hade jag också tänkt men på några ställen så går ventelationsrör så går inte på alla. Förstår inte riktigt meningen med spånlåda borde ju räcka om man tätare och isolerar bra ?
 
Vet inte hur Höner ser ut med ventilationsrör. Det borde gå att isolera till takfot på alla ställen utan några större problem. Jag kommer låta isoleringen runt rören sitta kvar och sedan lägga på mera isolering runt omkring. Jag sätter upp 45x95-reglar horisontellt mot takstolarna. Kan då lägga i isoleringen som följde med huset bakom reglarna som ett första lager. Jag skär då till denna isoleringen så att den passar mellan det varierande cc-måtet för takstolarna. Reglarna sätter jag upp med cc60 så att vanlig skivisolering sedan bara är att trycka dit som det andra lagret. Svår att förklara, men se bilden här:

IMG_4081.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan blir det ett lager till med skivisoleringen, sätter då upp 45x95-reglar cc60 vertikalt mot de andra reglarna.
 
  • Gilla
markiiie
  • Laddar…
Vissa ställen måste jag ha spånlåda:S finns det andra alternativ för att slippa spånlåda? Tänkte öppna upp golvet o ansluta vägg isoleringen med golv isoleringen?
 
Jag tänker inte såga upp golvet. Läste i nått inlägg att Älvsbyhus inte tycker att det behövs. Vet tyvärr inte hur ett annat alternativ till spånlåda skulle se ut. Förhoppningsvis finns det kanske någon annan här som vet?
 
Okej det finns iaf spånlåda i deras ritning.får höra med dom hur det ligger till annars;)
 
Hej.

Vi ska börja färdigställa vinden i vårt Älvsbyhus modell Saga.
Har läst i olika trådar om ”spånlåda”
Men man får lite olika svar så vi är lite osäkra.
Vi har tänkt att isolera hela vägen ut till takfot.

Min fråga är då följande.

Behövs spånlådan då?

mvh
 
Nej spånlådan är bara till för om man isolerar till stödbensväggen och alltså har "kalla" kattvindar. Dock gjorde jag så att jag sågade upp ett spår i golvspånskivan mellan takstolarna längst ut mot takfoten för att i den mån det var möjligt bryta köldbryggan och att lösullen vi blåste in skulle ha kontakt med mellanbjälklagets isolering.
 
Okej,
Då kör jag på det också.
Tack
 
  • Gilla
Erik_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.