Älvsbyhus brukar ju stoltsera med att dom inte tar betalt för grunden. Min fråga är nu hur billig markentrepenaden kan bli. Under mycket gynsamma markförhållanden och minimalt med jobb, vad går det på. Troligen innefattar det lite schaktning, drenering och själva grundbygget. Vi har fått 600k som förslag och har som sagt en del att göra på tomten innan vi kan bygga, men vi tycker att det verkar lite styvt och är därför intresserade att höra vad ni har fått för priser samt vad som behövde göras.

Vi ska bygga en Sleipner
 
Det är aldrig Älvsbyhus som tar betalt för grundarbetena. Det är oftast en säljare som tar chansen att tjäna en hacka genom att agera mellanhand och ta ut överpriser mellan köpare/markentreprenör.
Som jag förstår är detta vanligt förekommande i södra Sverige där vissa blivit lurade att de måste betala hutlösa priser för att anlägga grunden och när de tagit kontakt med en entreprenör på egen hand snabbt kapat priset med ofattbart mycket pengar.

Detta fick vi betala för en helt plan tomt med bra markförhållanden med Norrlandsgrund som entreprenör.

Planschakt, matjordsavtäckning, husgrund och garage 2 000 kr
Uppsättning av profiler 5 000 kr
Planering infart 1 820 kr
Rasskydd montering 3 750 kr
Avgrusningsarbete i grund mtrl tillkommer 1 875 kr
Grävning för el 1 174 kr
Servisgrävning, V/A inkl rörmaterial 11 250kr
Fördelning V/A under grund 4 450 kr
Dränering invändigt och utvändigt 7 500 kr
Stuprörsavlopp 6 875 kr

SUMMA 45 695 kr

+ Mtrl kostnad i form av sand och kross (en stor del av krossen var för att anlägga lossningsvägen)

43 227 kr

Så totalt betalade vi 88 921 kr för grundläggningen och tillhörande arbeten för vårt HÖNER.
 
Redigerat:
MangusE har rätt. Ett tips är att ta in offerter från fler.
 
O
Men säger inte älvsbyhus att grunden ingår i priset?
det priset dom presenterar i katalogen är inkl. grund?
eller har jag missupppfattat allt?
 
Grunden och montering av grunden ingår men grävjobben måste du betala själv.
 
Känns dyrt med 5000 kr för att sätta upp profilerna.
Detta gjorde jag själv trots att man inte kan kalla sig händiga herrn.
 
e98haj skrev:
Känns dyrt med 5000 kr för att sätta upp profilerna.
Detta gjorde jag själv trots att man inte kan kalla sig händiga herrn.
Idag skulle jag gjort det själv... visste inte vad det innebar när vi beställde jobbet.

/ Magnus
 
Vi var och kikade inne i ett Älvsbyhus Tyr nu i veckan. Ägaren berättade att dom fick ge 300 000 kr för förberedande markarbete innan grunden kom och då ingår pålning.
 
Jag ska bara tillägga att då gjordes jobbet inte genom säljaren på Älvsbyhus utan dom tog ett lokalt företag.
 
Dålig mark eller ojämn tomt då förmodar jag ! Annars blev de blåsta av det lokala företaget...

Det är inte ett husföretags fel om tomten är kass...
 
Om man vill spara pengar när det gäller Älvsbyhus kan jag rekommendera att lösa förberedandet av grund själv.
Det kan man göra genom att kontakta Älvsbyhus huvudkontor i Älvsbyn och begära en beskrivning på hur de vill att det ska vara förberett mm innan leveransen av grund och hus kommer. (Denna info bör man också kunna få från den lokale återförsäljaren) Med denna beskrivning kan man sen kontakta utomstående entrepenörer för att sen jämföra offerter.
Alternativet är att göra det lätt för sig och betala Älvsbyhus lokala kontor, återförsäljaren, men det har visat sig att då får man betala upp till 350 000:- för just denna del av nya husets kostnader.
Detta kan vara ett sätt för den lokale säljaren att tjäna extra pengar genom att ta mellanskillnaden själv. Rimligt ligger denna kostnad på ca 100000:- om det är en plan tomt.
I mitt fall ville inte säljaren ha med mig att göra då jag ville ordna detta själv. Älvsbyhus huvudkontor ville då sälja huset direkt till mig utan det lokala säljkontoret men jag fastnade för en leverantör med platta på mark i stället.
 
magnuse74 skrev:
Dålig mark eller ojämn tomt då förmodar jag ! Annars blev de blåsta av det lokala företaget...

Det är inte ett husföretags fel om tomten är kass...
Och jag som trodde det var ett bra pris när det ingick pålning! Och dom har absolut inte klagat på husföretaget. Det skrev jag aldrig. Om det nu var mitt inlägg du svarade på vill säga.:)
Vad tycker du att kostnaden bör hamna på? Jag trodde att det var dyrt med pålning?
 
virvel1 skrev:
Och jag som trodde det var ett bra pris när det ingick pålning! Och dom har absolut inte klagat på husföretaget. Det skrev jag aldrig. Om det nu var mitt inlägg du svarade på vill säga.:)
Vad tycker du att kostnaden bör hamna på? Jag trodde att det var dyrt med pålning?
Sorry, jag missade märkligt nog helt det där med pålning...

Då var alltså marken dålig (som jag förutsatte), det behövdes pålas och då var det väl ett bra pris antar jag.

Jag ber om ursäkt. Ska bli bättre på att läsa i fortsättningen...

/ Magnus
 
Redigerat:
magnuse74 skrev:
Sorry, jag missade märkligt nog helt det där med pålning...

Då var alltså marken dålig (som jag förutsatte), det behövdes pålas och då var det väl ett bra pris antar jag.

Jag ber om ursäkt. Ska bli bättre på att läsa i fortsättningen...

/ Magnus
Det är lugnt:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.