Hej!
Jag undrar om det finns någon som har byggt ett
älvsbyhus  med golvvärme istället för radiatorer.

-Hur har det fungerat för er och vad kostade detta
tillval?
 
Till oss har Älvsbyhus sagt att man bara kan få golvvärme i badrummet.

/Inger
 
Du får ALDRIG skarva en Pex slang!
Med hjälp av glespanel monterar du enkelt in golvvärme
själv.120x22 panel med 30 mm mellanrum skruvas på
golvåsarna ,därefter alu-plåt o slang sen avslutar du med att limma o skruva golvgips.
 
Ekke skrev:
Du får ALDRIG skarva en Pex slang!
Med hjälp av glespanel monterar du enkelt in golvvärme
själv.120x22 panel med 30 mm mellanrum skruvas på
golvåsarna ,därefter alu-plåt o slang sen avslutar du med att limma o skruva golvgips.
Jo, men nu var det frågan om modulhus.
Man kan möjligtvis intallera golvvärme i en oinredd övervåning på ett enkelt sätt. I bottenbjälklaget är det inte fullt lika enkelt att göra det själv.

Och det där med skarvar... Nog måste man skarva ihop de rör och slangar som ska gå mellan de olika modulerna? Hur ska man annars göra?
 
Du får inte ha några som helst dolda skarvar vad det gäller vatten säger kommun,f-bolag o vvs killar jag
snackat med.
 
Det finns faktiskt godkända skarvar enligt min röris.
Men det är ju inget man vill ha :)
 
När jag pratade med en Ä-hus-säljare, sa han att man kan få nån typ av comfortvärme i golvet i toaletten.. mej förstår inte riktigt hur den funkar..
 
Comfortvärme brukar relateras till el-golv-värme på folie, dvs mkt enkel lösning för att få golv-värme. Inget att förväxla med uppvärmnings källor. Om du väljer detta alternativ måste du ändå ha en radiator för uppvämning.
 
jasså..då vet man. Tack!
 
Vi skall bygga ett Sleipner och funderar på komfortgolvvärme med klinker i hall och kök. Vår försäljare, som numer inte är lika hjälpsam som innan vi skrev på kontraktet, har lovat oss ta fram tel. nr till ett Ä-hus med den lösningen. Det var fyra veckor sedan...
Är det nån som har en liknande lösning? Golvet kommer ju att bygga en del i höjd, kan det blir problem med bygghöjder(dörrposter), lämpar sig Ä-hus krypgrund för golvvärme, vad kan man räkna med för ungefärlig driftkostnad för golvvärmen.
Hoppas att nån kan ta sig tid, trots att vi inte är kund som spenderat över 1 miljon....
 
kopplade in en panna(elektriskt) rörkrökaren som varit där hade skarvat med klämringskopplingar i trossbotten o han garanterade att det var tätt fast kunden ville ha lödda skarvar, har för mej att man inte får skarva dolt på det sättet
 
Vi har klinkergolv i hallen med elektrisk golvvärme. Vi anlitade en hantverkare för att göra jobbet så jag vet inte exakt vad han har gjort. Det är iallafall en ca. 1,5-2 cm hög skarv mellan klinkergolvet och parketten. Vi har skruvat dit en nivålist i ek och det blev väldigt snyggt.

Vi har inga dörröppningar i anslutning till klinkergolvet så jag vet inte om dörrarna skulle gå fria. Jag tror inte att de gör det.
 
det är nog så att älvsbyhus fixar färdigdragna ledningar för raditorer i storblocken, men om man vill ha golvvärme blir det lite kinkigare.....
Lösningen borde va en slinga per rum i samma block och en slinga/storblock om tex vardagsrummet går in i två block......
Sen kanske en förläggning i sockel eller i krypgrunden fram till fördelaren.
Dom kommer säkert att bli tvungna på sikt... dom borde va tacksamma att nån puschar på, snart vill nog alla ha golvvärme då är dom helt ur leken!!!!!! Om dom nu inte hinner tänka om innan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.