Deras standardfönster är inåtgående.
Vi valde att byta till pivå-hängda då vi inte ville ha inåtgående...
Vi har dock inåtgående i badrum och tvättstuga samt på övervåningen (vi fick inte byta på övervåningen). Det är inga fel på dem.

Vi har bott 2 vintrar. Vi har inga problem med värmen. Vi har varma golv trots att vi inte har golvvärme... Alla blir förvånande när vi säger att vi INTE har golvvärme (dem tycker att golven är varma)!

Det enda vi ångrar är det ljusa parkettgolvet i vardagsrummet och att vi i vissa rum tog delad tapet i vissa rummet.

*Sandra*

 
Tack!

Vi bor i Linköping, Östergötland.

Hör gärna av dig om du vill ha mer tips/råd...

*Sandra*
 
Innåtgående fönster blir jobbiga i längden, så fönsterbänkarna måste rensas.
 
Eftersom vi bott i huset ett tag kommer här lite erfarenheter.(vi har bara vippfönster och fasta partier..:

På övervåningen är det fantastiskt smidigt med vippfönster - bara att vända ut-och-in och putsa och de har en bra vädringsfunktion eftersom de glipar i underkant.

Samma sak gäller naturligtvis även undervåningen men där finns en ganska stor nackdel - även om man öppnar fönstren helt så är det alltid nåt ivägen!! Jag saknar känslan av att kunna öppna fönstret och liksom bara ha ett hål ut...

Naturligtvis ska fönstren öppnas utåt. Allt annat är vansinne.
 
Till KarlXII: Men du har väl inte byggt ett Älvsbyhus???
Frågan gällde ju Älvsbyhus-fönster...

Eftersom Älvsbyhus har som standard Inåtgående fönster så valde vi att byta de fönster vi fick byta...
De fönster vi inte fick byta var i Tvättstugan, Badrummet samt alla fönster på övervåningen (något som jag tycker är synd men det är å andra sidan inte så svårt att byta dem om man har lust, vilket vi säkert kommer att göra någon gång i framtiden...).
Jag vet att lite efter att vi byggt 2001 så fick man byta även i Tvättstugan och Badrummet men fortfarande inte på övervåningen.
Jag vet inte hur det är idag med övervåningen men det kanske någon som byggt alldeles nyligen kan svara på?

*Sandra*
 
Hej!

Ska tillägga att Älvsbyhus har spröjs på sina fönster.
Något som man hos många andra får betala extra för att få.

*Sandra*
 
Nu kan man byta ut alla fönster i Älvsbyhuset mot pivå-hängda, så vi har det även i tvättstugan och badrummet.
 
Betala extra för spröjs, har aldrig hört på maken av fräckhet.... ::)
Jag förmodar att Älvsbyhus alltså har äkta spröjs och inte utanpåliggande???
 
Ursäkta? Trodde att alla spröjs var utanpåliggande...
Åtminstone på de nybyggda hus jag sett...
Men du har kanske inte byggt något hus?
Grannar runt omkring mig har fått betala exra för att få spröjs. Jag kan åtminstone räkna upp 3 företag som tar extra betalt för spröjsen, men det tänker jag inte göra... Några t.om struntade i att sätta dit det på sina fönster för att det var dyrt med spröjs...

Grannarna har ungefär likadana spröjs som vi har.
På håll syns ingen skillnad. Enda skillnaden är hur dem sitter fast... Fast det tycker inte jag spelar någon roll eftersom det är utseendet man är ute efter och att lura ögat... Ett fönster med spröjs ser mindre ut än ett utan...

*Sandra*
 
Till Evas:

Fick man även byta på övervåningen?

*Sandra*
 
Marachinos skrev:
Till KarlXII: Men du har väl inte byggt ett Älvsbyhus???
Frågan gällde ju Älvsbyhus-fönster...
Nä, det är riktigt. Men jag tänkte bara dela med mig av erfarenheterna jag har...jag bor ju trots allt i ett hus iallafall. Och de synpunkterna kanske kan komma någon till nytta som tänker byta ut det som är standard. Eller?
 
I vårat gamla hus hade vi utåtgående fönster...
Det är lika dåligt som inåtgående....
Det är lättare att vädra med ett pivå-hängt fönster...
Vi har hela sommaren haft fönstret öppet på första hacket vilket har varit superskönt.

På ett enplans kan man gått och väl ha pivå-hängda fönster... Vårat hus är idag som ett enplans hus men med inredningsbar vind.... Vi har inte inrett ännu men vi har börjat...
Fönsterna sitter snyggare på huset med pivåhängda än t.ex inåtgående. Tror att det syns om man tittar riktigt noga på bilderna av vårat hus!

Lycka till!!!

*Sandra*
 
Marachinos skrev:
Hej!

Ska tillägga att Älvsbyhus har spröjs på sina fönster.
Något som man hos många andra får betala extra för att få.

*Sandra*
Vi bygger ett Älvsbyhus och som jag har förstått det så ingår spröjs endast om man väljer SX-modellen. Om man väljer S-modellen ingår inte spröjs. Jag antar att man då kan få det som ett tillval som kostar en slant.

När vi fick vår första kalkyl från säljaren så hade han tagit med bland annat trägolv i hela bottenvåningen och vita spårade köksluckor. Bara för att det ingår i kalkylen så betyder det inte att det är standard även om man kan få det intrycket.
 
Marachinos skrev:
Till KarlXII: Men du har väl inte byggt ett Älvsbyhus???
Frågan gällde ju Älvsbyhus-fönster...

*Sandra*
För övrigt kan väl även KarlXII ha en uppfattning om vilken sorts fönster som är bäst? Han bor ju i ett hus och alla hus ju fönster. ;)
 
Sorry....
Tänkte inte på att det fanns en S-modell oxå....
På SX-modellen ingår det spröjs...

Jo, givetvis kan man oavsett vilket hus man än byggt berätta vad man tycker...
Men frågan var ju ställd till dem som byggt Älvsbyhus....
Det finns säkert dem som byggt Älvsbyhus och har kvar standardfönsterna och är 100% nöjd med dem....
Jag själv är nöjd med att inte ha bytt i framförallt badrummet...

*Sandra*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.