Hej!
Vi har tänkt att bygga ett älvsbyhus och sätta in en
Handöl 10 T   braskamin.
Nu undrar jag om det är nödvändigt att dra in uteluft till
kaminen så att det blir tillräckligt med syre när man
eldar?                                Samtidigt så undrar jag om det är lönt att sätta
på fläkt som tillval på kaminen eller det blir tillräckligt
varmt ändå?
 
Du bör absolut dra en en särskild luftanslutning som tar in uteluft til braskaminen. Då Älvsbyhus har krypgrund är det väldigt lätt att fixa det.
 
Vi har fläkt på vår kamin. När fläkten inte är på så hamnar mycket av värmen uppe vid taket. När fläkten är på sprids det mera i rummet.

Tilluften tar vi från krypgrunden, dagens hus är ofta så täta att vanlig ventilation inte klarar av att förse kaminen med syre, speciellt i början av eldningen när
kaminen, skorstenen och veden är kall så är det viktigt med god syretillförsel.

/ama
 
Tack för informationen!
Man vill ju göra rätt från början.....
 
ama skrev:
Tilluften tar vi från krypgrunden, dagens hus är ofta så täta att vanlig ventilation inte klarar av att förse kaminen med syre, speciellt i början av eldningen när
kaminen, skorstenen och veden är kall så är det viktigt med god syretillförsel.

/ama
Vi har installerat en Tulikiv täljstensugn i vårt nybyggda Älvsbyhus. Förberedelser med separat tilluftsrör i fundamentet i grunden är gjord. Men jag har för mig att jag har läst att det inte är bra att ta tilluften direkt från krypgrunden utan att man skall dra ett rör ända ut till kantbalken och ta "riktig" uteluft. Kan det blir problem att ta krypgrundsluften? Kanske har jag drömt, men med allt man läser om fukt och krypgrunder gör att man vill vara på den säkra sidan.
 
Tänk dig när det är smällkallt på vintern och du börjar att elda då har din läckvärme nedåt värmt upp den luftmängd du har under huset.Nu börjar du att suga ut denna genom kaminen varpå den måste ersättas av ny luft, kall luft utifrån. Genom att dra ut ett rör till kanten av huset så byter du inte mer luft under huset än vad ventilerna som huset är designade med själva ventillerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.