Är på gång att bygga hus och funderar bla på Ägir från Älvsbyhus. Är det någon som har byggt detta hus och har några synpunkter? Är ni nöjda med resultatet? Vi har tänkt att ev. kakla badrummet samt lägga in klinkers i entrén. Vet någon ungerfär hur mycket detta kostar, är det bäst att gå genom Älvsbyhus eller blir det billigare att ordna detta på egen hand (dvs anlita egna hantverkare)?
Tacksam för svar.

Hälsningar
Malin Lindström
 
Hej!
Vi har byggt ett Ägir och flyttade in för två månader sen. Är mycket nöjd med själva planlösningen. Vi tog bort väggen mellan passagen och rummet på 16 m2, vilket gjorde att vi fick ytterligare ett vardagsrum på ca 25m2. Vi valde också det mesta av tillvalen, bla. fyra låga fönster i de två vardagsrummen och ett extra fönster i köket.

Lycka till!
 
Vi är mycket nöjda med vårt Älvsbyhus och har gjort en hel del tillval. De flesta har vi dock fixat själva (en del mha kompissnickare). Tänk på att det inte är Älvsbyhus som åtar sig att kakla, utan om säljaren "erbjuder" tjänsten så är det något företag som säljaren har kontakter med. Se då till att du får ett separat avtal på dem bitarna.

Lycka till!!
 
Ostni, lät ni Älvsbyhus utföra schaktningen och grundarbete? Vad kostade det?

Hur mycket extra kostade det med låga fönster?

Tack på förhand
 
Vi använde oss av den markarbetaren som Säljaren rekomenderade. Vi fick ett pris på 172 000:-, men då var det hela tomten spm fixades (arbetskostnad + material). Det som var extra var grus,sand och fyllnadsmassor. Vi fyllde upp våran tomt med 1800 kubik. Massorna skaffade jag själv från grannar i samma område, resten fixade markarbetaren. ca 30 000:- kostade singel och sand. Tomten var på ca 1000m2. För dom låga fönstrena betalade vi 1875:- styck (är mycket nöjda med dom).
 
Ostni,

Tack så mycket för dina svar.

Mvh
Malin
 
Vi har precis bestämt oss för ett Ägir, var och tittade på ett färdigt Ägir och vi fick rätt "vibbar", det kändes rätt, men jag börjar ändå oroa mig för att det ska vara drygt med den öppna planlösningen, man kanske vill ha ett kök som går att stänga, jag vet inte jag blir alltid velig. Vi hade tänkt öppna upp väggen i badrummet mot det smala sovrummet bakom så att badrummet blir större, man kanske kan sätta in en liten bastu...Skulle också vilja ha en öppen spis någonstans i vardagsrummet.
Hälsn./ Jess.
 
Hejsan vi planerar åxå att bygga ett ägir men vi har tänkt göra en hel del själva.
Sätta in nya köksluckor + ta bort några överskåp sätta in en fläktkåpa istället för vanlig fläkt. Köpa egna lite snyggare kyl/frys och spis.
Lägga eget golv i hela huset. kakla och lägga golvvärme innanför dörren.
Kakla badrummat och sätta in snyggare inredning.
Ska sätta in centraldamsugare och braskamin.
Har du något foto på dom låga fönstren?
Vi ska bygga i Källby utanför Lidköping men byggstart är inte förän hösten -06. Tråkigt att vänta så länge men mer tid att planera...
 
Är också lite nyfiken på hur dom låga fönstrena ser ut... ???
 
Är det någon som har ett förslag på hur man lägger ut bilder så kan ni få se. När jag menar låga fönster så är det inte sådana som går hela vägen ner till golvet, bara så att ni inte tror det.
 
Hej,

Vi var och kikade på ett Tyr med de låga fönstren. Såna får det bli när/om vi bygger Ägir.

Intressant att man kan ta bort väggen mellan "passagen" och rummet på 16 kvm!

Mvh,
Magnus & Sussi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.