Hej! Fick en 110 l varmvattenberedare installerad 2003, i mitt lilla hus byggt 1930.
Då jag nu i december 2022 märker en förhöjd förbrukning av kilowattimmar med ca 50 kWh så här långt, kontaktade jag E-On som sa att det kan vara att någon "apparat" i mitt hus som håller på att gå sönder. Det enda som kan tänkas då är min VV-beredare. Jag har i övrigt inte förändrat min förbrukning, inte satt på någon värme i huset, eller använder någon belysning på kvällarna, har ej tvättat kläder, använt varmvatten eller gjort något utöver det vanliga. Är supernoga med mitt elsparande och borde rimligtvis förbruka lika mycket el som under en sommarmånad, eller som förra månaden, dvs ca 200 kWh. Prognosen säger i nuläget 260 kWh för december. Det enda jag kan tänka är att E-On har rätt, att min VV-beredare håller på att gå sönder. Men jag märker inget. Den fungerar som vanligt. Har ej råd att ta hem hantverkare om det inte absolut behövs! Men E-On kräver att sådant kollas upp innan de isf kollar elmätaren..
Vad tror ni om min ökade elförbrukning?
Jag har nu 4 grader inomhustemperatur, men det kanske är ett par grader varmare där varmvattenberedaren står, i en garderob.
Ska erkännas att jag aldrig kollat säkerhetsventilen och har aldrig sett något vatten lämna tappröret som sitter utanpå husväggen.. Tycker jobbigt att mixtra, då jag inte har någon som skulle kunna ställa tillrätta om jag skulle göra fel. En hantverkare kostar ju en del, så vill i första hand kunna fixa själv. Vad sätter man emot E-On om detta fortsätter? Man har ju bara mitt ord. Och så länge VV- beredaren inte bereder något problem känns det överkurs att ta hem en dyr hantverkare. Blir då ännu dyrare.
Hälsningar, Elisabeth R.
 
  • Wow
densomkanvet
  • Laddar…
Har du 4 grader varmt inomhus?? :oops:

Det enkla sättet att kolla hur mycket varmvattenberedaren drar är att slå av den ett par timmar och sedan kolla på eons webbsida över din elförbrukning. Det förutsätter dock att du kan se förbrukningen timme för timme.

Jag tvivlar dock på att den du talade med har rätt...
 
  • Gilla
Elisabeth R
  • Laddar…
Vågar inte slå av. Av oro att det kan orsaka ytterligare bekymmer...
 
I iMicke skrev:
Har du 4 grader varmt inomhus?? :oops:

Det enkla sättet att kolla hur mycket varmvattenberedaren drar är att slå av den ett par timmar och sedan kolla på eons webbsida över din elförbrukning. Det förutsätter dock att du kan se förbrukningen timme för timme.

Jag tvivlar dock på att den du talade med har rätt...
Skulle det vara något fel på beredaren, så kan bli värre om jag mixtrar och slår av. Den fungerar ju nu. Och så långt är jag glad. Kanske inte ens är den som orsakar..
 
Elisabeth R Elisabeth R skrev:
Skulle det vara något fel på beredaren, så kan bli värre om jag mixtrar och slår av. Den fungerar ju nu. Och så långt är jag glad. Kanske inte ens är den som orsakar..
Den 20:e ska E-on slå av strömmen här. Kanske ett bra tillfälle att kolla! Då jag inte har mycket annat som drar, förutom kyl o frys. Men den är från 2019, så borde inte fallera. Tack för svar!
 
Elisabeth R Elisabeth R skrev:
Den 20:e ska E-on slå av strömmen här. Kanske ett bra tillfälle att kolla! Då jag inte har mycket annat som drar, förutom kyl o frys. Men den är från 2019, så borde inte fallera. Tack för svar!
Fast hjälper ju inte, när jag tänker efter. Jag var lite för snabb i tanken...
 
En varmvattenberedare går inte sönder av att stängas av. Såvida den inte läcker kan den inte trolla bort energi.
 
  • Gilla
Elisabeth R
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En varmvattenberedare går inte sönder av att stängas av. Såvida den inte läcker kan den inte trolla bort energi.
Är ändå skapligt orolig då det är en gammal produkt. Man vet ju inte. Har varit lite vajsing tidigare, men inget som jag inte kunde avhjälpa själv.
 
Den lär inte bryta mot naturlagarna.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Elisabeth R Elisabeth R skrev:
Är ändå skapligt orolig då det är en gammal produkt. Man vet ju inte. Har varit lite vajsing tidigare, men inget som jag inte kunde avhjälpa själv.
Och nej, den läcker inte. Tvärtom, skulle jag vilja säga. Borde nog kolla säkerhetsventilen..
Men, som sagt, det som inte är trasigt pillar jag ogärna med. Nu är bara förbryllad över extra energiförbrukning. Tack för ditt svar!
 
D Daniel 109 skrev:
Den lär inte bryta mot naturlagarna.
 
Har du ingen annan elektrisk värme? Ingen frostvakt eller värmekabel för vattnet? December är kallare är November, så alla har en högre förbrukning nu. Du kanske helt enkelt har använt mer varmvatten?

Det är ingen risk att VVBn går sönder eller inte vill "starta" om du kopplar ifrån den, annat än att vattnet blir kallt och det så småningom blir problem legionella. Men det är svårt att tyda en sådan övning. Du kan bara se vilken effekt VVBn har, men du ser inte dess energiförbrukning. Du kan istället sänka temperaturen något, till strax över vad som rekommenderas för legionella (60-70 grader?), och därefter kontrollera Eon's dygnsmätning.

Säkerhetsventilen ska alltid läcka lite vatten, typ en liten skvätt varje gång den värmer, dvs efter att du använt varmvatten. Det du kan kontrollera är att det inte mer eller mindre droppar kontinuerligt.
 
  • Gilla
Elisabeth R
  • Laddar…
Varmvattenberedaren drar mera då rummet blir kallare, därför ökar förbrukningen. Om du bara har fyra grader så är det betydligt större värmeskillnad som beredaren måste arbeta emot jämfört med sommaren.

Det är tråkigt om du inte har råd att ha på värmen inomhus. Jag tycker du ska sätta igång värmen och skicka elräkningen till Miljöpartiets kontor. Dom har i tiotals år arbetat för att folk ska få det sämre, dom har varit uppriktiga och talat klarspråk. Levnadsstandarden hos dom fattiga ska ner.

Har du ingen möjlighet att elda för att värma vatten? Jag stängde av vår beredare för flera månader sen. Varmvattnet skulle kosta flera hundra euro i månaden som det är nu. Nu värmer jag vatten endast på vedspisen och badvattnet i den vedeldade bastun.

Du kan köpa en gasvärmare som passar 11kg gasflaskor för runt 1000kronor. Gas på flaska kostar runt 2kronor/kWh så mycket billigare än el.
 
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Har du ingen annan elektrisk värme? Ingen frostvakt eller värmekabel för vattnet? December är kallare är November, så alla har en högre förbrukning nu. Du kanske helt enkelt har använt mer varmvatten?

Det är ingen risk att VVBn går sönder eller inte vill "starta" om du kopplar ifrån den, annat än att vattnet blir kallt och det så småningom blir problem legionella. Men det är svårt att tyda en sådan övning. Du kan bara se vilken effekt VVBn har, men du ser inte dess energiförbrukning. Du kan istället sänka temperaturen något, till strax över vad som rekommenderas för legionella (60-70 grader?), och därefter kontrollera Eon's dygnsmätning.

Säkerhetsventilen ska alltid läcka lite vatten, typ en liten skvätt varje gång den värmer, dvs efter att du använt varmvatten. Det du kan kontrollera är att det inte mer eller mindre droppar kontinuerligt.
Tack för svar! Nej, ingen annan värmekälla är tillgänglig, tyvärr. Jag får väl pröva att dra ner värmen i VVB, men känns olustigt att experimentera med något som fungerar..
 
F Finndjävel skrev:
Varmvattenberedaren drar mera då rummet blir kallare, därför ökar förbrukningen. Om du bara har fyra grader så är det betydligt större värmeskillnad som beredaren måste arbeta emot jämfört med sommaren.

Det är tråkigt om du inte har råd att ha på värmen inomhus. Jag tycker du ska sätta igång värmen och skicka elräkningen till Miljöpartiets kontor. Dom har i tiotals år arbetat för att folk ska få det sämre, dom har varit uppriktiga och talat klarspråk. Levnadsstandarden hos dom fattiga ska ner.

Har du ingen möjlighet att elda för att värma vatten? Jag stängde av vår beredare för flera månader sen. Varmvattnet skulle kosta flera hundra euro i månaden som det är nu. Nu värmer jag vatten endast på vedspisen och badvattnet i den vedeldade bastun.

Du kan köpa en gasvärmare som passar 11kg gasflaskor för runt 1000kronor. Gas på flaska kostar runt 2kronor/kWh så mycket billigare än el.
Tack för svar! Utan att fördjupa mig i politiken vill jag undra vad det är jag läser om infravärme? Hur fungerar den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.