Hej,

testar att skriva här och höra om råd då jag inte på rak arm hittar någon besiktningsman med timringskunskaper. Det är så att jag och min sambo just nu funderar på att skriva kontrakt på ett äldre timrat hus från 1920. Det som gör oss lite tveksamma är att i början av 70-talet tog den dåvarande ägaren bort en tvärvägg och öppnade på så sätt upp på nedervåningen så att huset gick från att ha 4 rum till att i princip ha 2 rum. I samband med att detta gjordes satte sig golvet på övervåningen, det är fortfarande rejält ojämnt golv däruppe då ingen har bytt golvet sedan 70-talet. Enligt nuvarande ägare som tog över huset 2010 från samme ägare som tog bort väggen 1970, så ska det inte ha skett några mer rörelser i huset efter den initiala sättningen då väggen togs bort. Detta blir förstås hörsägen i andra led.

Men om man litar på det som de tidigare ägarna säger så har ju huset nu stått över 40 år sedan denna vägg togs bort. Skulle ni i så fall säga att vi kan lita på att det är stabilt som det är efter så lång tid, alltså att det kan räcka med jämna till och lägga nytt golv på övervåningen? Eller tycker ni att vi bör ha dit en fackman som kollar på det?

Har ni tips på någon besiktningsman/konstruktör med timringskunskaper som verkar i norra Sverige eller norra Finland?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.