Hej!
Har precis flyttat in i ett hus byggt -52 och har problem med några av elementen. Ett par får jag ingen värme i alls, medan ett är varmt (för varmt) för jämnan.

Alla element har samma typ av äldre termostat. Ska testa o lufta de kalla elementen, men misstänker termostatstrul på det helvarma...

Nu till min fråga, se bifogad bild:
* Den yttersta blanka delen är vridbar. Har den ngn funktion eller är det bara själva tempgivaren?
* Hur kan jag ta bort själva termostaten?
* Några tips om ventilmotionering...?

Många tack på förhand!

/Claes
 
  • IMG_2130.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den blanka är tempgivaren.

Termostaten skruvar du lös med muttern som är alldeles till höger om termostaten på bilden. Det kommer inte att börja läcka nåt av detta.

Ventilen har troligen fastnat i de kalla elementen.
Skruva av termostaten och dra ut och in pinnen på ventilen med lämplig tång tills den fjädrar ut lätt efter att du tryckt in den.
Var lite försiktig bara när du drar ut den, drar du för hårt så lossnar den och det kommer lite vatten innan du hinner få dit den igen.
 
OK, tack Ville_Vessla.
Jag hade nog trott att ventil och allt hade följt med om jag lossat ringmuttern på bilden...
Men jag gör ett försök ikväll. Tack igen!
 
Hej,
hade inte tid att fixa det i helgen med allt flyttstök...
Tänkte bara höra efter om den superlilla insex-skruven som sitter på muttern (inringad)... Vad har den för funktion?

Tack på förhand
/Claes
 
  • IMG_2130.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissningsvis bara en låsning av muttern.
Har själv ingen sån insex, i övrigt identiska termostater.
Muttrarna brukar lossna så den är kanske inte så dum.
 
Tackar,
nu fungerar termostaten utmärkt :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.