Jag vill ha lite stöd i hur jag skall göra.

Vår gamla vattenutkastare är svår att stänga numera. Krävs en del kraft.

Jag provade att demontera och smörja innerdelen -på ett sådant där manligt sätt med WD-40- men nu är det dags att byta till ny.

Det jag undrar över är hur jag skall göra med hålet i väggen. Det är till och med något för stort för den gamla och den nya har en mindre platta på utsidan.

Här är ett exempel på när jag saknar erfarenhet. Skall jag måtta in det nya röret, borra för plugg så lutningen blir rätt och sedan fylla i hålet med någon grå fogmassa?
Så det inte blir öppet runt plattan.
Jag funderade på att skaffa en större platta och sätta under den som sitter på utkastaren. Men det känns som en massa jobb.

Det känns rimligt att isolera runt kopparöret inne i väggen. Med vad? Och hur?

Gamla utkastaren:
Gammal vattenutkastare och dess anslutning till en vit väggplatta med för stort hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal vattenutkastare med synlig korrosion och en vit platta med skruvhål monterad på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya:
Ny vattenutkastare och tillbehör på träbord bredvid kaffekopp och instruktionsblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gamla plattan med hålet i väggen:
En gammal vattenutkastare fäst i en metallplatta med ett hål i en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inne i väggen:
Gammal vattenutkastare med sliten platta och synlig inre mekanism monterad i ett för stort hål i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det tog en stund att demontera de gamla delarna.
Rostiga rör och beslag på tidningsunderlag efter demontering utan att använda vinkelslip.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag kunde kapat dem med vinkelslipen men vill gärna testa att demontera så helt som möjligt.
För att få loss gängorna fick jag värma, innan var det omöjligt att få loss dem. I alla fall med en kraft som inte gav mig blodstörtning eller drog loss rören på insidan.
Värmepistol appliceras på metallfästanordning på tegelvägg under renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person demonterar en mutter med en justerbar skiftnyckel från en rördel vid en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag stack in ett isoleringsrör i det gamla plaströren där de två rören gått.
Lät rörisoleringen sticka ut och kapade efter att jag fyllt igen med cementlagning runt hålet.
Ingen bild på cementfyllningen.
Isolerat rör genomförande i tegelvägg med spacklad fästning och ingen synlig läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu är allt på plats och vattnet fungerar. Inga läckage efter ett dygn.

På utsidan skal jag borra för plugg när allt härdat ordentligt. Blir väl på onsdag jag får tid för det.
Använde snabbfix vilket jag var tveksam inför, tyckte det var dåligt med instruktioner och svårt att fylla småhål. Nästa gång köper jag minsta påsen med cement och blandar och stryker på på gammalt vis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.