Jag har en äldre lysrörsarmatur i taket i mitt garage. Ville piffa upp ljuset lite (trötta att tända, ett rör tände aldrig), så jag ville byta båda rören och båda glimtändarna. Märkte rätt fort att jag inte förstår hur det är tänkt att det ska utföras. Jag fick involvera frun, inget fel i det, men nog ska man väl kunna byta rör ensam? Bifogar en bild på ena sidan av armaturen, den andra sidan ser lika ut.
Närbild av öppnad lysrörsarmatur i taket med synliga komponenter för rörbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Går det inte att bara dra ut rören?
 
Skicka bild på hela armaturen. Tror att det finns folk som kan vara intresserad av den där om den är i bra skick.
 
Jovisst, men de nya ska passas in i hålen som syns... Var tvungen att öppna båda sidorna, koordinera två personer och ha en flacktång som hjälpmedel för att styra in rören i hålen. Ren tur att det gick. Var nyfiken på om någon vet hur det är tänkt att göras, för "mitt" sätt kan det inte vara det tilltänkta tillvägagångssättet.
 
  • Gilla
mcj
  • Laddar…
Ljusstav monterad på ett träbeklätt tak med träpaneler, delvis belysning av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänd lysrörsarmatur monterad på ett träbeklätt tak i ett förråd med hyllor och föremål i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytterligare två bilder på begäran.
 
Kan inte vara så att gamla rör med grövre diameter var lättare att passa i?
 
Den tanken slog mig, men hade de äldre rören verkligen en sådan massiv diameter?
 
Gamla t12 rör har väl bortåt 38mm diameter har jag för mig..
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Är de gamla rören 38mm så är de inte ett dugg enklare att montera skulle jag tro. Om jag inte är ute och cyklar så är nuvarande T8 (?) 26mm, och 6mm extra på undersidan är inte nog för att "bottna". Mystiken tätnar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.