Hej, om en tomtägare drar in el och grannarna inte vill vara med så kan tydligen grannarna senare "åka snålskuts" om/när de drar in el efteråt. Grannsämjan lär det inte bli så mycket bevänt med efteråt visserligen. Men det har tydligen inte alltid varit så och undrar om någon har koll på vad som gällde förr. Och när man ändrade...
 
Nej grannen kan inte åka "snålskjuts", anslutningsavgiften baseras på en schablon som bla bestäms av avståndet till transformatorn och bygger två st ett hus sida vid sida kostar anslutningen lika mycket för bägge även om den ena bygger nått år tidigare och har fått sin ström framdragen.
 
Det där är väl nästan ett omöjligt senarie, finns väl ingen tomtägare / byggare som först nekar elanslutning och sedan ångrar sig. Om frågan varit fiber så hade det varit mer vanligt.

Vad som är mera troligt är att A får sin ström, SEDAN styckas det av en tomt som ska ha sin ström.
Hände faktisk mig, energibolaget grävde ner el ledningarna i byn, sedan sålde kommunen markplätten bredvid min, då kapade man min servis och satte ett elskåp vid grannen.

Om grannen åkte snålskjuts vet jag inte, vi har haft el sedan 40 talet och underhåll på ledningarna belastar ju inte konsumenten direkt.
 
Grannen fick helt säkert betala fullt pris för sin anslutning, I alla fall om det var i någorlunda modern tid. Det är rätt länge sedan schablondebiteringen infördes.
 
Jag menar så här,
Tre grannar där en vill ha el till sommarstugan vilket kräver grävning 3km till ett pris av ca 175000. Om alla är med delas kostnaden alltså 50000 var. Sen får varje ägare då ta sin egen kostnad för anslutningen på sin tomt. Om grannarna säger nej får den som beställer pynta allt själv och året efter kan grannarna beställa till en lägre kostnad!
 
E
Ja, det är ett tänkbart scenario eftersom anslutningspunkten då är betydligt närmare än 3km bort.
Hur det i praktiken debiteras är ju däremot helt och hållet upp till nätägaren. De kan ju, om de vill, ta 175k av de andra två fastighetsägarna också vid en framtida anslutning om de räknar med samma utgångsläge för närmaste anslutningspunkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.