Jag har äldre radiatorer i mitt hus. Det är tvårörssystem men elementen har bara en ingång.

Vissa av termostaterna läcker, och vissa saknar justeringen mm så det borde renoveras. Kan man byta ut till modernare termostater?

Bifogar bilder på befintliga ventiler och termostater.
 
Inte svar på frågan, men det där ser i mina ögon ut som ett typiskt 1-rörsystem.
 
I vilket fall som helst så finns det sannolikt delar att köpa. Måste finnas kopiöst mycket fastigheter med det där systemet så den biten är nog inga problem. Det blir nog byte av komplett ventil och sen termostat på det då. Det innebär ju dock att man får tappa ur all vätska så förslagsvis så byter du alla på en gång.
 
Ja det kan vara 1-rörsystem. Börjar precis lära mig om detta :)

Ok, var vänder man sig för att köpa utbytesdelar. En snabb googling ledde mig tex hit:
http://www.mma.se/produkter/etthalsventil-fellingsbro-m68-s-funktion/

Efter många dåliga erfarenheter av hantverkare gör jag nu mera egen research och åtgärdar problem själv, i den mån det är möjligt. Eller i minst fall kan säkerställa att hantverkaren gör på rätt sätt och som jag vill.
 
Jag skulle maila dina bilder till Rinkabyrör eller vvsochbad - de brukar vara snabba och kunniga. Får du samma svar från dem så vet du att korrektheten är nära :)

Billigaste sättet att få rörexpertis om du ändå själv vill skruva och lära dig kåken själv tänker jag? (för så lever jag)
E
 
Jag har mailat dem och frågat, tackar!

Själv är bästa dräng har det visat sig. Om hantverkare bara kunde sina jobb hade jag gärna tagit in hjälp.
 
Rinkabyrör hade ingen support.
VVSochBAD visste inte vad det var tyvärr.
 
Krilleman
MMA:s ROT-bok är fantastisk!

Fellingsbro M68

Du måste mäta gängan på anslutande rör för att köpa korrekt ersättningsventil. Men gissningsvis ser ut som om du har den minsta varianten med M18.

Tabell över Fellingsbro M68 ventiler med anslutningsstorlekar och utbytesventiler med matchande RSK-nummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag mätte 18mm på de två nedre gängorna.
Den övre gängan som går in i radiatorn är 26-27mm. Antar att det är standard eftersom det måttet inte ens är utmärkt i katalogen?

Vad är det s-fuktion? Kan det vara en säkerhetsfuktion? En googling gav mig att det kanske är underhållsvärme om man tar bort termostaten?

Vad är sista optionen? Intern slingavstängning samd slingförinställning?
 
Krilleman
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.