Jag har köpt en beg Leister varmluftsapparat som går dåligt; snurrar sakta/ojämnt med mycket gnistor vid kolen.
Jag tror att den skulle fungera bättre med nya kol men var hittar jag dem? De som finns på Amazon t ex är profilerade och förmodligen till nyare modeller.

Demonterad begagnad Leister varmluftsapparat på en metallisk yta med synligt slitage och möjliga problem vid kolborstarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av begagnad Leister varmluftsapparat med synliga sladdar, kol och gnistor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Iofs kanske kolen är ok? Ca 10 mm långa, men de glappar lite och det kanske t o m är av fel typ de dom sitter där?
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Svårt att se vilken modell det är. Men har du ett reglage på baksidan man justerar värmen på?
Testa att trycka och dra lite i det när du kör den. Ändrar den varvtalet då?
Kolen ser fina ut, inte utslitna.
 
MultiMan
En närbild på kollektorn hade varit bra. Maskinen kanske är inne på sitt tionde par motorkol och kollektorn är totalt nersliten.

Finns det någon avstörningskondensator som kan ställa till det på dessa maskiner?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
piltorps.se köper vi våra Leister reservdelar ifrån. Vet inte om dom handlar med privatpersoner. Men dom är hjälpsamma om man har frågor.
Finns sprängskisser på deras sida med.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
T Toye_ skrev:
piltorps.se köper vi våra Leister reservdelar ifrån. Vet inte om dom handlar med privatpersoner. Men dom är hjälpsamma om man har frågor.
Finns sprängskisser på deras sida med.
kollat med dem, de tyckte den var fööööör gammal :(
 
T Toye_ skrev:
Svårt att se vilken modell det är. Men har du ett reglage på baksidan man justerar värmen på?
Testa att trycka och dra lite i det när du kör den. Ändrar den varvtalet då?
Kolen ser fina ut, inte utslitna.
Ja, ett vred baktill, märkt 1, 2, 3 4
 
MultiMan MultiMan skrev:
En närbild på kollektorn hade varit bra. Maskinen kanske är inne på sitt tionde par motorkol och kollektorn är totalt nersliten.

Finns det någon avstörningskondensator som kan ställa till det på dessa maskiner?
Närbild av en motor med synliga kopparlindningar och rotordelar, med tecken på slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
kolla med [länk] i sundsvall. Leister är ju så pass kända så deras apparater servas säkerligen.
mailat dem
 
MultiMan
För mina ögon ser kollektorn tvärslut ut. Inget jag personligen hade försökt rädda.

Men, jag har aldrig grejat med det märket, så den kanske har 25 år till framför sig utan problem, med nya kol.
 
Nä den ser väldigt slut ut...
Kan du lägga upp en film så man kan höra hur den låter?
 
Den kollektorn-kommutatorn är fullständigt tvärslut, helt nedsliten. Den kommer att fungera lika dåligt med nya kol, och det räcker inte med att svarva den, det finns inget mer att ta av.
Ny rotor, vill jag påstå.
Vet inte vad det kostar till en dylik pjäs, troligen dyr.
 
MultiMan
Förhoppningsvis är det bara ett loppisfynd för en femtilapp och ingen som blivit lurad.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Förhoppningsvis är det bara ett loppisfynd för en femtilapp och ingen som blivit lurad.
200 kostade den mig och jag var medveten om tveksam funktion, men hoppades att ett kolbyte kunde rädda den. Det är ju rätt dyra proffsmaskiner detta så...
Allt är ju väldigt kompakt byggt men ska kanske ändå försöka få loss motorn så man kommer åt kollektorn bättre. Kanske finns det reservdelsmotor att köpa t o m, det har jag inte undersökt ännu.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.