Bor i funkisvilla från 1939 och undrar om det om kan tänkas vara praktiskt möjligt att nå energiklass B? Frågar då det är nedre gränsen för rabatt på bolånet. Jag har alltid utgått från att det är omöjligt, men hör gärna exempel från folk med liknande förutsättningar.

* Energideklaration från husköpet uppger kvm till 205, installatören av bergvärme till 190
* Bergvärme, pump IVT Geo 600-serien
* Utöver nya tätningslister till fönster/dörrar ingen tilläggsisolering utöver byggårets (medvetet avstått för att inte riskera rucka på husets ursprungliga funktionssätt)
* Självdrag

https://byggnadsvard.se/tillaggsisolera-men-inte-for-mycket/
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hur mycket energi går det åt i dag?
 
Kan inte tänka mig att det är möjligt utan tilläggsisolering bra treglasfönster. Du måste ner på ett primärenergital av 67,5 kWh/m2 och år.
 
Redigerat:
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur mycket energi går det åt i dag?
Jag har inte helårssiffror med nya pumpen ännu då den installerades i januari. För perioden feb - dags dato uppger den för värme och vatten följande:

Drivenergi: 6775 kWh
Tillskott: 470 kWh
Gratisenergi: 22715
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ok. Om man räknar att värmepumpen kommer att dra ca 8500 kWh per år plus några hundra kWh för belysning, fläktar, etc så ligger ert primärenergital runt 75-80 kWh/m2 (Energiklass C).
För att komma till klass B behöver ni kapa 10 kWh/m2 vilket kanske inte låter så mycket, men i praktiken innebär det att klimatskalet behöver släppa ut runt 4-5000 kWh mindre än i dag. För att uppnå det behöver man förmodligen byta fönster och tilläggsisolera valda delar och i och med det även installera någon form av mekanisk ventilation (helst med återvinning).
 
  • Gilla
Hjnilsson och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Om man räknar att värmepumpen kommer att dra ca 8500 kWh per år plus några hundra kWh för belysning, fläktar, etc så ligger ert primärenergital runt 75-80 kWh/m2 (Energiklass C).
För att komma till klass B behöver ni kapa 10 kWh/m2 vilket kanske inte låter så mycket, men i praktiken innebär det att klimatskalet behöver släppa ut runt 4-5000 kWh mindre än i dag. För att uppnå det behöver man förmodligen byta fönster och tilläggsisolera valda delar och i och med det även installera någon form av mekanisk ventilation (helst med återvinning).
Tack för detta, vilket bekräftar min tanke om att B inte är möjligt givet vad jag kan tänka mig för ingrepp/åtgärder på huset.

C är i alla fall bättre än F:et från när vi köpte huset.

Tack för hjälpen!
 
useless useless skrev:
Ok. Om man räknar att värmepumpen kommer att dra ca 8500 kWh per år plus några hundra kWh för belysning, fläktar, etc så ligger ert primärenergital runt 75-80 kWh/m2 (Energiklass C).
För att komma till klass B behöver ni kapa 10 kWh/m2 vilket kanske inte låter så mycket, men i praktiken innebär det att klimatskalet behöver släppa ut runt 4-5000 kWh mindre än i dag. För att uppnå det behöver man förmodligen byta fönster och tilläggsisolera valda delar och i och med det även installera någon form av mekanisk ventilation (helst med återvinning).
Man borde kunna ta 2-3 kwh/m2 på primärenergitalet med solceller, möjligen kan det i kombination med bättre fönster räcka till.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Man borde kunna ta 2-3 kwh/m2 på primärenergitalet med solceller, möjligen kan det i kombination med bättre fönster räcka till.
Tack, dock är solceller inte aktuellt då området är klassat som riksintresse.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Solceller på markstativ borde funka ändå? Men det kanske inte funkar av andra skäl...
 
Och det kanske bli svårt med FTX oxå med tanke på rördragningen, men det hade nog gjort gott för inneklimatet
 
E sthlm01 skrev:
Bor i funkisvilla från 1939 och undrar om det om kan tänkas vara praktiskt möjligt att nå energiklass B? Frågar då det är nedre gränsen för rabatt på bolånet. Jag har alltid utgått från att det är omöjligt, men hör gärna exempel från folk med liknande förutsättningar.

* Energideklaration från husköpet uppger kvm till 205, installatören av bergvärme till 190
* Bergvärme, pump IVT Geo 600-serien
* Utöver nya tätningslister till fönster/dörrar ingen tilläggsisolering utöver byggårets (medvetet avstått för att inte riskera rucka på husets ursprungliga funktionssätt)
* Självdrag

[länk]
Energideklarationer struntar helt i huset utan går 100% på förbrukning.

skulle säga att det är omöjligt om ni är en barnfamilj men hade du bott ensam i huset hade det inte varit några problem.

Så kan du snåla, alltså sänka temp och duscha mindre för att komma ner i ca 12 000kwh per år så är du hemma.

Så är du barnfamilj med tonårsbarn skulle jag säga omöjligt. Är du själv så är det relativt lätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rikard11 skrev:
Energideklarationer struntar helt i huset utan går 100% på förbrukning.

skulle säga att det är omöjligt om ni är en barnfamilj men hade du bott ensam i huset hade det inte varit några problem.

Så kan du snåla, alltså sänka temp och duscha mindre för att komma ner i ca 12 000kwh per år så är du hemma.

Så är du barnfamilj med tonårsbarn skulle jag säga omöjligt. Är du själv så är det relativt lätt.

Inte nu längre då en energideklaration skall upprättas med normalisera värden. Dvs man skall kompensera för onormalt hög eller låg vattenförbrukning och temperatur.
 
Ja det går! Byggde om min villa från 1946 till i nollhus. Köper 0-1000kwh per år beroende på väder och soltillgång.
Du behöver göra allt för att lyckas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
schnyggve schnyggve skrev:
Ja det går! Byggde om min villa från 1946 till i nollhus. Köper 0-1000kwh per år beroende på väder och soltillgång.
Du behöver göra allt för att lyckas.
Fast TS vill ju bygga om sitt hus i den kulturminnesskyddade miljön så lite som möjligt.
 
  • Gilla
Kustvägen och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Kan inte tänka mig att det är möjligt utan tilläggsisolering bra treglasfönster. Du måste ner på ett primärenergital av 67,5 kWh/m2 och år.
Begreppet "primäreneregital" låter svårt att definiera. Vet du hur det ska tolkas. Det lättaste är ju att se på boendets yta och elförbrukning men det säger ju inte så mycket om isolerings egenskaper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.