IMG_0969.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej!

Någon som renoverar sin kåk och river ut sina gamla dörrfoder? Letar efter liknande de på bilden. Behöver absolut inte vara exakt samma men I samma stil. Kan tänka mig att ge någon krona också. Gör inget om de är tjockt målade eller slitna dock måste de vara något sånär hela. :)

Hälsningar Fredrik I Malmö
 
Det går fint att pussla ihop detta foder med flera passande smalare lister. Jag har gjort det i mitt förra malmöhus. Efter målning blir enda skillnaden att profilerna blir lite skarpare i kanterna - vilket man naturligtvis kan sandpappra ner om man är petig.
 
yonna skrev:
Det går fint att pussla ihop detta foder med flera passande smalare lister. Jag har gjort det i mitt förra malmöhus. Efter målning blir enda skillnaden att profilerna blir lite skarpare i kanterna - vilket man naturligtvis kan sandpappra ner om man är petig.
Hej yonna!

Det tror jag säkert. Men jag letar efter sådana här gamla dörrfoder till ett projekt som inte innefattar dörrar eller dörrkarmar. Ska göra en ram till en hallspegel utav dom. Foderna på bilden var mer som ett exempel. Tror inte far blir så glad om jag snor dom från hans kåk 😉
 
S
sinuslinus skrev:
[länk]
Ja, om man har tur. Jag blir oftast besviken på det stället.
 
greenteng skrev:
Hej yonna!

Det tror jag säkert. Men jag letar efter sådana här gamla dörrfoder till ett projekt som inte innefattar dörrar eller dörrkarmar. Ska göra en ram till en hallspegel utav dom. Foderna på bilden var mer som ett exempel. Tror inte far blir så glad om jag snor dom från hans kåk 😉
Jag skulle kunna tänka mig att bilden du bifogat faktiskt visar ett foder som är ett hopplock av flera lager.
 
nimhed skrev:
Ja, om man har tur. Jag blir oftast besviken på det stället.
Tack! Ska ta en tur dit i helgen. Har aldrig varit där? Är det mest skit eller finns det godsaker också?
 
sinuslinus skrev:
[länk]
Tack! :)
 
nimhed skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att bilden du bifogat faktiskt visar ett foder som är ett hopplock av flera lager.
Så kan det säkert vara. Men tyvärr kan jag inte använda dessa då de sitter i mors & fars hus.
 
greenteng skrev:
Tack! Ska ta en tur dit i helgen. Har aldrig varit där? Är det mest skit eller finns det godsaker också?
Mest skit, men som sagt, man kan ha tur
 
greenteng skrev:
Så kan det säkert vara. Men tyvärr kan jag inte använda dessa då de sitter i mors & fars hus.
Men jag menar att man kan tillverka nya att kombinera nya befintliga.

Det yttersta fodret ser till exempel ut som ett helt vanligt slätt foder

Då ska man bara kolla på kanten och se om man kan hitta och pussla ihop ett sådant mönster.
 
nimhed skrev:
Men jag menar att man kan tillverka nya att kombinera nya befintliga.

Det yttersta fodret ser till exempel ut som ett helt vanligt slätt foder

Då ska man bara kolla på kanten och se om man kan hitta och pussla ihop ett sådant mönster.
Ah då är jag med! Det har du rätt i. Det ska jag absolut ha i åtanke. Tack för tipset!
 
Precis! Grannen slängde ut en jättefin originalskjutdörr från 20-talet som jag monterade in i min hall/vardagsrum. De gamla dörrfodren sprack och jag nytillverkade genom att pussla ihop 4 olika lister. Det blev mycket fint. Gällde dessutom ett "systerhus" till bilden du la in.
Jag letade efter färdiga tjocka nytillverkade foder och de var inte bara dyra - fula också. Mitt plockepinn blev inte bara ekonomiskt utan också snyggt.
 
yonna skrev:
Precis! Grannen slängde ut en jättefin originalskjutdörr från 20-talet som jag monterade in i min hall/vardagsrum. De gamla dörrfodren sprack och jag nytillverkade genom att pussla ihop 4 olika lister. Det blev mycket fint. Gällde dessutom ett "systerhus" till bilden du la in.
Jag letade efter färdiga tjocka nytillverkade foder och de var inte bara dyra - fula också. Mitt plockepinn blev inte bara ekonomiskt utan också snyggt.
Ah ok! Låter bra! Ska se om jag kan fixa ihop något med lister om jag inte hittar gamla foder. Delar din mening med att nytt är fult och dyrt. Tycker ofta nya prylar saknar personlighet och kan kännas sterila.
 
Så här blev det:

Åkte till Malmö Återbyggdepå. Håller med om att där fanns mycket skit, men hittade mycket godsaker också. Inte var det dyrt heller. Köpte 6 meter gamla dörrfoder för 300 kr. Hade nog tänkte att just det skulle vara lite billigare. Såg sedan priserna på Bauhaus och blev sedan väldigt nöjd med priset. Okynnesköpte två Hans-Agne Jakobsson-Kupor för 40 kr/st (!!). Säljer jag dom, vilket jag inte vill, så går jag faktiskt i vinst på besöket :)
Foderna är tillsågade och håller på att strippas på färg. Sen ska jag försöka passa ihop delarna och spackla lite innan jag monterar in spegeln. :)
IMG_0997.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.