Vi har en äldre Bosch diskmaskin från (tidigt?) 90-tal som tuffar på hur bra som helst. Det står ingen modellbeteckning utöver E-nr SMU7072SK/01. På sistone har den vägrat släppa på vatten några gånger så jag har börjat felsöka. Det visar sig att det står lite vatten i botten på maskinen och därför slår Aqualocken av vattentillförseln.

Jag har hittat "läckan" men förstår den inte riktigt. Se bilder på vattenpaketet. När maskinen fyller på vatten så kör den flera cykler med att fylla paketet och sedan skicka in det uppmätta vattnet i maskinen. Precis när paketet blir fullt så flödar det vatten ned på den vita flottören (se detaljbild) som då slår på en mikrobrytare. Det uppmätta vattnet rinner sedan in i maskinen via en slang nere till höger och nästa cykel tar vid.

I den sista fyllcykeln, efter fyllning av paketet, rinner vattnet in i maskinen lite långsammare och då gör trycket från allt vattnet i paketet att nivån mellan flottören och utgångsslangen stiger och lite vatten rinner ut genom det markerade hålet (se pil).

Det här verkar vara "by design" men att något ändå går lite snett. Hur fixar jag detta på rätt sätt? (Ja, tanken har slagit mig att plugga igen hålet ;-)
 
  • DSC02163.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02164.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag svarar på den här gamla tråden för att berätta vad felet var: gegga/avlagringar i slangen som leder från vattenpaketet och in i diskutrymmet i maskinen (tjock svart slang som man skymtar längst ned i den övre bilden).

Geggan gjorde att det påfyllda vattnet rann långsammare ut ur vattenpaketet (på väg in i diskutrymmet) och därför steg vattennivån så högt att det svämmade över. Har nu rengjort slangen med en flaskborste och funkar finfint.

De här slangarna kan ju slamma igen (trots att man kör rengöring av maskinen med citronsyra ibland) då de ju sitter före inblandning av diskmedel i vattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.