Hej!
Har ett äldre äppelträd där bladen på under en vecka plötsligt fått omfattande missfärgningar. De ser ut att vara på väg att "vissna" och många har till stor del antagit en rödaktig färg. Har försökt att leta mig fram till vad det är, men kan inte avgöra säkert. Kan det vara svamp (Monilia), eller någon grentorka?

Har försökt ta bilder på trädet i sin helhet, men det är svårt att tydligt visa omfattningen.

Mycket tacksam för all hjälp med vad detta kan vara och hur/om jag kan göra något åt det. Vill verkligen rädda mitt älskade äppelträd.

Mvh
Marcus
 
  • Äppelträd med grenar och blad, där flera blad har omfattande röda missfärgningar och ser vissna ut, under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blad på ett äppelträd som visar tecken på vissnande med omfattande röda och gula missfärgningar, tagen i kvällssol med blå himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en gren av ett äppelträd med flera blad och en liten omogen äppelfrukt; vissa blad är kraftigt missfärgade och röda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett äppelträd med missfärgade löv som antar en rödaktig färg, med små frukter och vissna blomningar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre äppelträd med blad som har omfattande missfärgningar och rödaktig färg på grund av eventuell sjukdom eller svampangrepp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.