Efter detta förord skrivits har dom gift sig. Han ägde huset då men nu äger hon 50% av både hus och skulder.
Det måste väl räknas som gåva från mannen. Tacksam för reflektioner från alla eminenta medlemmar på byggahus.se.
Bild på ett äktenskapsförord som beskriver att egendom och framtida förvärv är enskild egendom som inte ska ingå i bodelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Antingen gåva eller det sista gummivillkoret på annat sätt.
Men vad är det egentligen du vill veta eller diskutera?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
BirgitS
Hon kan ju ha köpt halva huset av mannen.
 
Han menar att hon inte har rätt till nån del i huset
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hon kan ju ha köpt halva huset av mannen.
Inget köpeavtal är upprättat.
 
M mickemack skrev:
Han menar att hon inte har rätt till nån del i huset
Menar du att han har gett henne huset men vill vid skilsmässa ha det tillbaka? Vad var i så fall vitsen med den manövern?
 
Karlia
Eller hon har köpt halva huset utan papper så det gills inte?
 
BirgitS
På något sätt har hon tydligen blivit ägare av hälften av huset (förvärvat det) och då är det väl hennes enskilda egendom enligt äktenskapsförordet. Men det lär väl bara vara en familjejurist som kan få honom att acceptera det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
På något sätt har hon tydligen blivit ägare av hälften av huset (förvärvat det) och då är det väl hennes enskilda egendom enligt äktenskapsförordet. Men det lär väl bara vara en familjejurist som kan få honom att acceptera det.
Min åsikt också
 
tommib
Hur exakt blev hon ägare till halva huset?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vad står i fastighetsregistret? Antar att det gäller om äktenskapsförordet är formulerat så.
 
tommib tommib skrev:
Hur exakt blev hon ägare till halva huset?
Det blev så för att dom lånade upp på huset. Han egen firma under pandemi fick inte låna själv.
 
M mickemack skrev:
Det blev så för att dom lånade upp på huset. Han egen firma under pandemi fick inte låna själv.
Skrev han över huset i samband med detta eller tog de bara ett gemensamt lån med huset som säkerhet? Det är skillnad där. Men det är nog bara en familjerättsjurist som kan bringa total klarhet här.
 
H
Synd att det ska va så.
Menar att det som de köpt ihop eller renovera ihop är deras lika mycket.

vet hur det är hemma.
Jag har legat borta på jobb, tjäna väldigt bra.
Jag har lagt in mycket pengar i huset.
Sambon har ge mycket tid med barnen.

men om vi skulle gå isär så kommer vi dela allt då vi har gjort det vi kunnat för familjen men på olika sätt.
Även om det kommer va dyrare för mig och sambon tjänar på det så i slutändan gynnar det våra barn.

här verkar det som han försöker snyta sin andra part.
Allt ditt är mitt och mitt ger du faan i.
 
  • Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
M mickemack skrev:
Det blev så för att dom lånade upp på huset. Han egen firma under pandemi fick inte låna själv.
Kan ju också vara så att de har tagit ett gemensamt lån med solidariskt betalningsansvar, men med hans hus som säkerhet. Då äger han fortfarande huset fullt ut, men banken kan i värsta fall tvinga en försäljning för att betala tillbaka bådas lån.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.