Låter på något sätt som en härlig tillvara
Men inget för mig som suttit och meckat med pelletsbrännaren halva natten då jag får misslyckad start utan uppenbar anledning...
 
Misslyckad start beror troligen på dålig brännarkonstruktion (VikingBio) eller felinställd eller för liten dragbegränsare. När temperaturen kryper nedåt blír skorstensdraget högre och vissa rörbrännare får problem att starta. Ordna förutsättningar för bra bekymmersfri pelletseldning så kan du sitta i soffan och följa pannans temperaturväxlingar på trådlös stektermometer. :)
 
johanpelle skrev:
Misslyckad start beror troligen på dålig brännarkonstruktion (VikingBio) eller felinställd eller för liten dragbegränsare. När temperaturen kryper nedåt blír skorstensdraget högre och vissa rörbrännare får problem att starta. Ordna förutsättningar för bra bekymmersfri pelletseldning så kan du sitta i soffan och följa pannans temperaturväxlingar på trådlös stektermometer. :)
Låter ju bra i teorin men hur tar jag mig dit rent praktiskt?

Fick igång den men vet ej va felet var. Gjorde rent den ordentligt bara.
 
Har det fungerat förr och det blir misslyckad start när den nu blivit minusgrader är det nästan säkert skorstensdraget som är för högt. Brännaren orkar inte tända efterso värmen från tändelementet blåser bort.
 
johanpelle skrev:
Har det fungerat förr och det blir misslyckad start när den nu blivit minusgrader är det nästan säkert skorstensdraget som är för högt. Brännaren orkar inte tända efterso värmen från tändelementet blåser bort.
Har bara bott här sen oktober så vet inte riktigt. Har endast haft detta avbrottet.

Den lös misslyckad start så jag startade om den utan framgång.
Plockade isär den och det var en hel del , ca 2-3 dl oförbränd pellets ovanpå rostret. Tog bort allt, och den startade direkt. Har funkat bra sen dess
 
"– Jag går på vedbacken och klyver lite björk. Det är perfekt att göra nu. Det är bara att röra vid träna så faller de isär, säger Olov Sarri."

-38c (y)
 
öringen skrev:
"– Jag går på vedbacken och klyver lite björk. Det är perfekt att göra nu. Det är bara att röra vid träna så faller de isär, säger Olov Sarri."

-38c (y)
En riktig hårding!
 
Korvgubbe
"Det är kallt" säger Andreas Sarri.
"Fast vid minus 35 är det också kallt." säger Andreas Sarri.
DN

Det behövs nog inget DNA-test för att veta att han är en tvättäkta norrbottning. (y)
 
Redigerat:
Korvgubbe skrev:
DN

Det behövs nog inget DNA-test för att veta att han är en tvättäkta norrlänning. (y)
Rättelse: Norrbottning!
 
M
"Och temperaturen fortsatte att sjunga under söndagen."

Är det en sånhär han har?
elvis-singing-in-black-leather-indoor-outdoor-thermometer.jpg

:D
 
  • Gilla
blackadder och 2 till
  • Laddar…
johanpelle skrev:
Misslyckad start beror troligen på dålig brännarkonstruktion (VikingBio) eller felinställd eller för liten dragbegränsare. När temperaturen kryper nedåt blír skorstensdraget högre och vissa rörbrännare får problem att starta. Ordna förutsättningar för bra bekymmersfri pelletseldning så kan du sitta i soffan och följa pannans temperaturväxlingar på trådlös stektermometer. :)
Dragbegränsare är inte ett måste men är ett bra redskap till att hålla samma förutsättningar, kör lågfart på 7Kw med rörbrännare utan dragbegränsare och närmare 12meter skorsten.


Men till topic, sarri gubben i artikeln är en riktig filur som har varit i tidningen flera gånger.

När vougatjolme tog köldrekordet var hans kommentar "jaha dom mäter utomhus!"
 
  • Gilla
jensaro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.