Vi har ett gammalt uthus/boningshus som har varit obebott och ouppvärmt i 75 år på gården som vi tänkt renovera upp till boende igen.

De förra ägarna byte bort tegeltaket mot ny råspont (delvis) och plåttak. Då det gamla var så trasigt att det regnade in i huset och golvet på andra våningen och vissa stockar i väggarna ruttnat sönder. Idag så var jag inte och kikade litegrann och högst upp vid nock på en yta av 12x50 cm tyckte jag att det såg misstänkt ut och jag tog en stålstav och petade till och det som syns på bilderna ramlade ned.

Det är endast en råspontbräda som är/var angripen och inte heller rakt igenom utan det lösa materialet ramlade ned och sedan är det som är kvar hårt.

Min fråga är om detta kan vara gammal torkad hussvamp eller om det bara är någon ”vanlig” röta? Eftersom det är väldigt begränsat och inget runtom eller någon annan del av huset är angripet tänkte jag att det kanske inte är äkta hussvamp? Huset är luftigt med trasiga fönster och allt är snustorrt. Det är samma temperatur inne som ute året om.. Man lär man skicka in på analys eller ta hit anticimex för att vara helt säker. Men det lär väl ta tid innan något proffs har tid att komma hit så någon kanske kan göra en kvalificerad bedömning utifrån bilderna på materialet som var rötangripet samt bilderna på fruktkropparna.
 
  • Mörk interiörbild som visar slitet trä och skuggor, med ett svagt ljusinslag ifrån höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på skadat, fragmenterat trä mellan mörkmålade ytor, möjligtvis tecken på röta eller skadeangrepp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbelyst träföremål med djup spricka och textur, möjligen skada eller förfall, mörk bakgrund, inomhus eller utomhus ospecificerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av träspån och flis i varierande storlekar, sannolikt från träbearbetning eller snickeri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vedträd med mögel eller svampväxt, ligger horisontellt på snötäckt mark. Naturlig, brun, organisk textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälklag med mögelskador och fuktskador i ett mörkt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett trasigt trästycke med intressant textur på snöig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbitar på snö, skadade, sönderfallande, möjligen insektsangrepp, upprivna fibrer, naturlig nedbrytning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Utifrån min lekmannamässiga uppfattning är det kanske inte äkta hussvamp om angreppet inte verkar aggressivt, men det är å andra sidan inte någon av de vanliga rötsvamparna av svampkropparna att döma.
Man kan ju skicka in ett prov på analys.

Eller så blundar man bara och tänker att det kanske är bäst att inte veta, och byter det som är angripet.
 
Är det inte så att svamp kräver att vissa parametrar är uppfyllda för att de ska kunna bosätta sig. Om någon av parametrarna faller så kan inte svampen växa där? Om man åtgärdar problemet borde inte svampen fortsätta etablera sig.
 
Äkta vit hussvamp behöver åtkomst till kalk för att få fart på tillväxten då de dumpar oxalsyror och andra organiska syror den vägen med hjälp av kalket.

Med andra ord titta efter röta som är i anslutning till murstock, cement och betong som kan vara startpunkter för vit äkta hussvamp och är miljön gynnsam och någon del av mycelet också når en säker vattenförsörjning så växer den fort in även i torr virke och kan ödelägga hel hus inom några år. Med andra ord är huset inte redan helt uppätet av svamp i sina trädelar, utan rötskadorna är lokala, och processar vidare bara när dessa är fuktiga av regn etc. så har du förmodligen inte äkta vit hussvamp.

äkta vit hussvamp kan flytta vatten i sin mycel-nät från delar som är fuktiga till att växa in i torrt trä medans den flesta vanliga rötsvampar gör inte det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.