Måste bara skriva och berätta att jag har målat vardagsrummet med äggoljetempera.

Färgen har jag blandat själv efter Millis recept. Jag har målat med en nyans som heter 27 juli 5 och den är ung som bruten vit sk "Stockholmsvit". Jag har målat tak, väggar, dörr- och fönsterfoder. Innerdörrarna är bara grundmålade ännu men dom ska jag måla med en liten gråare nyans som heter 17 oktober (5 eller 10%).

Jag är helnöjd och kommer att fortsätta att måla resten av huset med äggoljetempera - en fantastiskt härlig färg att måla med och framförallt är den helt miljövänlig. d^_^b
 
Filippa: Luktar det mindre om den än en vattenbaserad färg?
 
Vattenbaserad färg behöver ju inte lukta någonting, äggoljetempera är en linoljeblandning och luktar linolja, ända tills den ruttnar vilket den gör rätt snabbt. :p
 
magnux skrev:
Vattenbaserad färg behöver ju inte lukta någonting, äggoljetempera är en linoljeblandning och luktar linolja, ända tills den ruttnar vilket den gör rätt snabbt. :p
Jo, vattenbaserad färg luktar en aning innan den härdat, för den som är överkänslig så luktar den en del.

Så om man oljar med linolja luktar det inget efter en vecka menar du?
 
Äggoljetempera ruttnar inte vid normala förhållanden... :p Men den luktar lite när den härdar ibland.
 
Jag har målat vår skorstensstock med äggoljetempera, ljusgrå, 17 okt 10%. Det är en mycket trevlig färg att arbeta med. Det luktade i början, men inte så mycket som bara linoljefärg.

Ruttnat har det inte alls gjort, självklart inte.
 
Jag är så förälskad i färgen och har målat massor med den i flera år.
Underbar att arbeta med, lätthanterad (enklare än köpefärg iom att jag blandar det jag vill ha på max 20 minuter (10 + 10 minuter) och häller ev rester i komposten. Och billig!

Ni som inte testat - gör det!

Anna



Filippa1 skrev:
Måste bara skriva och berätta att jag har målat vardagsrummet med äggoljetempera.

Färgen har jag blandat själv efter Millis recept. Jag har målat med en nyans som heter 27 juli 5 och den är ung som bruten vit sk "Stockholmsvit". Jag har målat tak, väggar, dörr- och fönsterfoder. Innerdörrarna är bara grundmålade ännu men dom ska jag måla med en liten gråare nyans som heter 17 oktober (5 eller 10%).

Jag är helnöjd och kommer att fortsätta att måla resten av huset med äggoljetempera - en fantastiskt härlig färg att måla med och framförallt är den helt miljövänlig. d^_^b
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.