Har funderat på detta i 10 år minst men nu måste jag få svar. Äggkokaren har ett graderat mått. Mer vatten till hårdkokt och mindre till löskokt. Så långt allt väl. Men inom hårdkokt (och de två andra alt) finns det gradering på 1-7 ägg där man har mest vatten om man har 1 ägg och minst om man har 7.
Om det hade varit samma mängd vatten oavsett antal ägg som i en gryta så hade jag förstått men varför behöver äggkokaren mindre tid att koka 7 ägg än 1? Obs vattnet nuddar ju aldrig äggen-info för er som aldrig sett en äggkokaren. Tacksam om ngn smartass kan reda ut detta för mig.
 

Bästa svaret

Sju ägg tar mer plats än ett, alltså behövs mindre vatten för att skapa ånga som gör så att äggen tillagas
 
Tack. Så jä**a självklart när man tänker efter
 
Nja. Det är nog inte förklaringen. Vattet skulle ta slut fort om det var så. Men fler ägg kondenserar mer vatten, så att det räcker längre.
 
D Daniel 109 skrev:
Nja. Det är nog inte förklaringen. Vattet skulle ta slut fort om det var så. Men fler ägg kondenserar mer vatten, så att det räcker längre.
Att De själva producerar vätska? Hmm. Spännande. Fler förslag!!!
 
Äggen producerar inte vätska. Men ånga kondenserar på äggen och rinner tillbaka ner. Ju fler ägg desto mer ånga kondenserar i stället för att bara försvinna ut genom hålet. Därför räcker det längre med fler ägg.
 
A Avemo skrev:
Äggen producerar inte vätska. Men ånga kondenserar på äggen och rinner tillbaka ner. Ju fler ägg desto mer ånga kondenserar i stället för att bara försvinna ut genom hålet. Därför räcker det längre med fler ägg.
Ok. Lite som apparaten i förrådet då? Med kylröret!
 
  • Gilla
Joacimz
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Ok. Lite som apparaten i förrådet då? Med kylröret!
Jag har inte så stor erfarenhet där. Det var en nyhet för mig att man kylde den med ägg. Är det när man skall göra ägglikör?
 
  • Gilla
fahlis och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.