I sthlms kommun håller man på att byta ut alla gamla metallsoptunnor (fyrkantiga gröna) till de gröna plastkärlen. Vi har fått ett nytt kärl, det gamla står bara kvar och vi har inte fått nån info om det.Vår är tyvärr lite halvtrasig annars hade den kunnat få ett nytt liv som kompostkärl men nu vill vi bara bli av med den. Är det verkligen vår sak att behöva transportera den till tippen? Den går inte in i vår bil så vi måste i så fall ordna en transport av nåt slag.
 
I borås kommun så äger man sitt kärl. Det märktes på räckningen när dom bytte till det nya kärlet, det var inte gratis.
 
Här på Gotland tillhör det kommunen fick jag veta när jag ringde och frågade vad det kostar att slarva bort det.. Ovanlig fråga tydligen.. dom skrattade ;)
 
I Göteborg så är soptunnan kommunens. Fick en ny i förrgår o då hade de tagit den gamla
 
jag ringde kommunen och kollade idag. Vi äger det tydligen. Undrar just hur det ska gå när tusentals villaägare ska köra sina gamla soptunnor till tippen...
 
I Stockholm är det ditt kärl oavsett hur det anskaffats tidigare. Jag har köpt min soptunna själv så den är min oavsett var jag bor.....

Det är ju inga problem att vika ihop en gammal plåttunna så den får plats i vilken bil som helst. Ta bort betongplattan i botten. Ta bort locket. Vik fronten dubbel. Vik ihop rygg och sidor. Har man inte en Porsche går det ju in i bilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.