Har själv en sådan (lilla Meecen 5995-6995) men är beredd att snart placera den hyfsat hårdhänt i en komprimator. Maken till strul har jag sällan upplevt med en maskin som jag köpt.:@ Av en 1 timmes arbete går minst 40 minuter åt att varmköra, återstarta, dra upp till eluttag, återstarta osv... Är det någon annan som äger den och upplever den som extrem strulig? Allra mest irriterande är att det är fullständigt lögn att starta den med snöret när den är varm och att behöva släpa den till ett eluttag är hyfsat tröttsamt efter ett tag. q(;^;)p
Undrar dessutom vad ni använder för bränsle till den?

Jag ska dock erkänna att när den väl är igång så fungerar den riktigt bra, dock är motorn lite i svagaste laget.

Och jag undanber mig kommentar om att "du skulla ha köpt..." mfl. Jag hade ingen möjlighet till att köpa Stiga, Partner eller Toro för minst 10000 till.
Det är lätt att vara efterklok så visst skulle jag satsat på ett "känt" märke istället.
 
Mina föräldrar köpte en som jag har nämn i en annan tråd om snöslungor, remmen till aggregatet hoppade efter 1 timmes körning och de ville skicka maskinen på service vilket skulle ta ca 2 veckor, dock så fick de efter lite övertalning pengarna tillbaka istället.

Dock så fungerade maskinen bra framtills remmen hoppade, inga problem med att den stannade eller så.
 
Är det choke/startläge på den?Ibland brukar det vara ett speciellt läge på gasen som man måste hitta.Vet hur det är på min gamla gräsklippare.Startar den lätt med elstarten?
 
Remmen verkar vara OK i detta nu. Den startar "hyfsat" lätt med elstarten men snöret är bara att glömma. Oavsett hur jag ställer choken och gasen så är det lögn. Inte ens när de står enligt alla konstens regler lirar det.
Dock kan den även tjura ibland med elstarten när den är varm.
 
Ok, det löste sig. Kanske inte riktigt på ett av mig önskat sätt dock. Jag tittade i manualen och la märkte till meningen "endast blyfri bensin", så jag tömde den på miljöbensin och slog i 95-blyfri istället och sedan är bekymret borta. Den startar lätt, den orkar osv osv.

Det som gör mig beklämd är att Jula säljer en maskin år 2010 som inte klarar av miljöbensin, det tycker jag är svagt!
 
Snackar vi miljöbensin som bensin för motorsågar aka 2-taktare?

För isåfall är miljöbensinen ingen höjdare. Den kleggan till olja kan ställa till med endel bekymmer tyvär... Framför allt i motorer som inte ska ha den extra smörjningen.
 
traktor05 skrev:
Ok, det löste sig. Kanske inte riktigt på ett av mig önskat sätt dock. Jag tittade i manualen och la märkte till meningen "endast blyfri bensin", så jag tömde den på miljöbensin och slog i 95-blyfri istället och sedan är bekymret borta. Den startar lätt, den orkar osv osv.

Det som gör mig beklämd är att Jula säljer en maskin år 2010 som inte klarar av miljöbensin, det tycker jag är svagt!
Normalt tycker jag att alkylatbensinen är mycket mer lättstartad än vanlig bensin. Motorsågar, röjsågar, gräsklippare och utombordare tuffar på så fint både nya och gamla. Lättstartade i alla lägen och bensinen blir inte det minsta försämrad av att stå med halv tank över vintern. :D
 
Själv har jag dålig erfarenhet av böset i den bensinen. Funkar bra när maskinerna används och luktar inte mycke alls. Men står maskinen så är förgasaren riktigt nedgojsad innuti. Detta gäller kanske inte alla märken alt har blivit bättre idag?
 
Har kört med miljöbensin i säkert 15 år och aldrig upplevt att det skulle vara något speciellt problem med den. Både Husqvarna sågarna och Stiga klipparen fungerar utmärkt med 2takts resp 4takts alkylatbensin. Men de MEEC prylar jag har, dels slungan, dels en trimmer verkar inte alls trivas med alkylatbensinen. Värdelöst men jag har väl inget annat val än att köra med 95 resp oljeinblandad 95...
 
En liten uppdatering! Slungan har fortsatt att krångla och orsaka ett alternativt humör MEN PROBLEMET ÄR LÖST! Jula var vänliga nog att skicka en kortare rem till mig och det löste bekymret med en rem som hela tiden hoppar av, alternativt krängs av. Nöjd och glad, åtminstone för tillfället. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.