Hej!

En fastighet med flera bostadshus i olika storlek och renoveringsskick. 3 eller 4 familjer funderar på att köpa tillsammans för att bo där. Finnes det ngt bra sätt att fördela? Bor man mindre vill man ju inte betala lika mycket som de andra. Måste man bygga iordning en lägenhet i en oinredd vind vill man ju inte heller betala lika mycket.

Vi vill alla vara ägare till vår egen bostad som vi är nu. Inte hyra av en av oss.

Dessutom finns dubbelgarage, verkstad och möjlighet till affär inom fastigheten. Dessa möjligheter vill/ska ju inte nyttjas av alla, så finns det någon med bra förslag som kan hjälpa oss?


Tack på förhand.

Sparris
 
Är ni minst 3 delägare bildar ni en bostadsrättsförening för ägandet. Då regleras alla delar samt varje delägare kan fritt sälja sin del om det skulle bli aktuellt.
 
Tack för snabbt svar. Har funderat på det. Krångligt dock med värdering av olika bostäder/blivande bostäder och lokaler. Men det är nog bara att bita i det sura äpplet och börja värdera.
 
Ni kommer inte ifrån den där biten med värdering hur ni än gör. Förr eller senare kommer någon att ifrågasätta något, och då är det bra att ha något seriöst att utgå ifrån.

Att bilda en bostadsrättsförening är helt klart att föredra, eftersom ni då också får stadgar och en lagstiftning som är anpassad till boendet specifikt, och inte fastigheter i stort.
 
Om ni samäger fastigheten, rakt upp och ner. Då kan en delägare tvinga frma en försäljning av hela fastigheten.

Ponera att en av familjerna väljer att flytta om några år. De säljer sin andel, den nya familjen kanske inte alls är lika samarbetsvillig som ni övriga.

Har ni en bostadsrätt så finns det som sagt lagar som skyddar de enskilda bostadsrättshavarna. Det kan visserligen bli slitningar i en bostadsrätssförening också, men då har man ialla fall en laglig situation som bättre stämmer med er intention med samägandet.
 
Om jag inte missminner mig ska en BRF ha minst fem medlemmar.

Isåfall är ett alternativ att bilda AB, som köper fastigheten. Bolaget hyr ut bostäderna till delägarna till marknadsmässig hyra. Aktiekapitalet fördelas på lika många aktier som man har kvadratmeter uthyrningsbar boyta. Aktierna fördelas sedan mellan de boende. Kopplingen mellan boende och ägande regleras med hembudsavtal.

Ett annat alternativ borde kunna vara tredimensionell fastighetsbildning. Fungerar så att man "styckar av" nya fastigheter, vars gränser tredimensionellt sammanfaller med lägenheternas golv, tak och ytterväggar. Allt annat som blir kvar av "stamfastigheten (alltså tomten runt omkring plus t.ex. källarförråd, garage och trapphus) överförs till samfällt ägande. Jag är dock osäker på om lantmäterimyndigheten medger detta. Men i princip är lagstiftningen redan klar (kom för snart tio år sedan). Lagen motiverades av lagstiftaren med ett behov av effektivare markutnyttjande i överhettade storstäder.
 
A
Äger Ni fastigeten så har envar delägare vetorätt vid eventuell försäljning.
-Ni vill sälja, det vill inte jag. Tingsrätten nästa..... Tickar pengar....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.