Jag har sen 4 månader en bostadsrätt som jag köpt med bruttan,där vi bor.
Samtidigt hyr jag ut min hyresrätt i innerstan under ett år (som är max enligt min hyresvärd,jag "provbor med min sambo" som det kallas).

Jag vill ju självklart behålla min hyresrätt även efter året gått ut, och överväger alternativen...vill ju inte bara ge upp den alltså...Jag tänker mig att jag hyr ut den svart, i andra hand.
Någon som bor där, men inte på pappret. Till någon som skaffar postboxadress, för att eliminera misstankar.

Jag tänker mig att jag skriver över mig igen på hyresrätten, och säger till min hyresvärd att jag tänker flytta tillbaka dit.

Frågan är då...jag har ju banklån på min bostadsrätt, jag måste ju ändra adress hos bl.a banken.
Kan banken ana oråd över detta? Jag har ju tagit lån hos dom för att köpa bostadsrätten...
Men dom kanske inte bryr sig, det måste ju finnas folk som separerar samtidigt som man behåller lånet på en annan lya, inte alltid man kan lösa sina lån bara för att man separerar...

En annan fråga är då om hyresvärden (för hyresrätten) kan på något sätt se att jag fortfarande bor i bostadsrätten...om dom anar oråd dvs.
Jag flyttar ju över alla mina uppgifter till hyresrätten...men jag har ju kvar lånet på bostadsrätten i banken.

Jag misstänker att om hyresvärden gör en kreditupplysning, kan dom se att jag äger en fastighet.
Jag laddade ner ett exempel på kreditupplysning från ett företag....där framgår bl.a att personen äger en fastighet.
Är man torsk då ??

Jag har haft tankar om att sälja den svart, men vill inte göra det...vill ju helst behålla lyan...
 
Vad vill du ha för svar? Antingen funkar det med din sambo och ni lever lyckliga i alla dagar, eller så separerar ni efter ett år. Vill du ha kvar lägenheten så hyr ut den svart och hoppas att ingen kommer på dig.
Ärligt så har jag svårt för din frågeställning då en hyresrätt är vad det är med alla fördelar och nackdelar.
 
Det syns inte att du äger en fastighet när du har en bostadsrätt!
Du har en del i en bostadsrättsförening och det räknas endast som lös egendom.
Det är ett språkmissbruk när man säger att man köpt en lägenhet och egentligen menar en del i en förening.
Äger gör man när man fritt förfogar över sin egendom utan att fråga styrelsen om lov att sälj, hyra ut, eller vad man nu vill göra.
Verkar inte som du vet vad du har köpt.
Hyresrätt har man när man bor i en hyreslägenhet.
Bebos inte lägenheten skall den överlåtas.
Har fler samma tankar som du är det inte konstigt att en del bostadsmarknader är galna .SKÄMS PÅ DIG !
 
Räkna med att dina grannar kommer ringa hyresvärden efter din hyresgästs första fest.

Kom också ihåg att du kommer bli skyldig att återställa lägenheten i beboeligt skick om din hyresgäst skulle demolera lägenheten.

Eller för att svara på frågan: Nej, det är hyfsat riskfritt. Dock kan det bli svårt att få en ny hyresrätt om du blir påkommen.
 
Du är alltså villig att åka till din hyreslägenhet som du såfall hyr ut svart för att hämta post?
Du kan bli av med lägenheten om den som hyr den efter något år gör en anmälan.
Du kan förlora nyttjanderätten till hyreslägenheten om den som bor där kan bevisa att du inte bor där. och tt den som hyr har mer nytta av den än du.
Du kan få problem om den som hyr svart inte betalar, du får nämligen inte kaste ut personen. Gör du det kan du bli straffad för det
Sen är det mycket lätt att kolla upp vart någon är boende. Finns det någon i styrelsen som är vaken så gör dom det.
Du kan inte ta lån på bostadsrätten med bostadsrätten som säkerhet eftersom dessa papper alltid måste gå till styrelsen för godkännande.
Så skall du minimera riskerna kan du inte äga någon del i bostadsrätten, vilket ifs kan ge dig problem om ni går isär.

Bara som en sista notis.
http://www.gp.se/ekonomi/1.387024-pendlare-forlorar-bostaden
Inte riktigt samma sak. men man kan bli uppsagd för mindre
 
Jag är ju inte rädd att jag förlorar hyresrätten om jag blir påkommen, jag måste ju ge upp den hur som helst efter året har gått (får bara hyra ut den ett år enligt min hyresvärd). Så all den tid jag kan ha kvar den efter det året har gått är ju en bonus...Inte så att man hamnar i fängelse liksom...

Jag formulerade mig lite fel, jag vet ju att jag inte äger en fastighet, utan en del i en bost.rättsför.
Men det e ju bra om det inte skulle synas i en kreditupplysning.

Jag vet också att det inte är moraliskt riktigt...man hjälper ju inte bostadsmarknaden iochmed detta...men jag tror att alla ändå skulle fundera över alternativen om man ägde en bostadsrätt plus en hyresrätt...
Har man möjligheten att köpa loss sin hyresrätt vid en ev. ombildning till bostadsrätt gör man ju en jättevinst.
Och jag förlorar inget på att försöka ha den kvar, möjligtvis lite tid och fix med adressbyten...och (Mats L) att ligga sömnlös om nätterna o tänka att man gör fel fel fel :)
 
antetheman skrev:
Och jag förlorar inget på att försöka ha den kvar, möjligtvis lite tid och fix med adressbyten...
Om du blir vräkt för att du hyrt ut svart så kommer det naturligtvis bli knepigt att få en ny hyresrätt.
 
Jag behöver ju ingen ny hyresrätt...jag bor ju i min bostadsrätt asså...:)

Och som jag sa, jag får bara hyra ut min lya ett år för min hyresvärd (för hyresrätten), och när det året är slut (vid årsskiftet) måste jag ju antingen ge upp den, eller det jag pratat om här; flytta tillbaka på pappret och hyra ut den svart...
 
Jo du kan tänka som att du inte behöver en ny hyresrätt men om det skulle ändra sig framöver då? Om du blir vräkt för att du har hyrt ut svart så kommer du ha svårt framöver att få hyra lägenhet igen - du har iaf inga referenser att komma med efter att ha blivit vräkt från din senaste hyresvärd

Jag kanske är lite väl naiv men i mina ögon är det ändå småfuttigt att orka hålla på och skriva sig hit o dit och vilja undanhålla uppgifter för att då möjligtvis någon gång framöver få köpa loss lägenheten och tjäna på det. Hade tom förstått det mer om du gör det för intentionen att ha någonstans att flytta till då det är svårt att få lägenhet i STHLM

MVH Lorant
 
antetheman skrev:
Jag behöver ju ingen ny hyresrätt...jag bor ju i min bostadsrätt asså...:)
Som sagt. Livet är inte slut än. Tänk längre än näsan räcker.
 
Låter mer som TS vill suga på sin hyresrätt i förhoppning om ombildning. Lågt.
 
frohike skrev:
Sen är det mycket lätt att kolla upp vart någon är boende. Finns det någon i styrelsen som är vaken så gör dom det.
Menar du brf-styrelsen? Klart att de har lätt att kolla upp var han bor - han bor ju i deras förening så de lär väl se honom titt som tätt :). Men vad skulle denna vakna styrelseledamot göra med informationen att medlemmen bor i lägenheten i föreningen?

Du kan inte ta lån på bostadsrätten med bostadsrätten som säkerhet eftersom dessa papper alltid måste gå till styrelsen för godkännande.
Styrelsen godkänner/underkänner inte en pantsättning av en BR-lägenhet.

Meddelandet till styrlesen om pantsättningen är just ett meddelande. Styrelsen ska anteckna pantsättningen i lägenhetsförteckningen vare sig de vill eller inte. Antecknar styrelsen inte pantsättningen kan styrelsen bli skadeståndsskyldig till panthavaren om panthavaren får en kreditförlust pga detta.
 
jaso skrev:
Menar du brf-styrelsen? Klart att de har lätt att kolla upp var han bor - han bor ju i deras förening så de lär väl se honom titt som tätt :). Men vad skulle denna vakna styrelseledamot göra med informationen att medlemmen bor i lägenheten i föreningen?
Då läste du inte första inlägget.. Han skriver att han skall skriva sig på hyresrätten..
 
Vaför inte lägga tiden och energin på att jobba om du nu så gärna vill ha mer pengar istället för att utnyttja systemet och begå tvivelaktiga handlingar. Tycker det är knäppt att folk tycker det är ok att göra så med argumentet "alla andra gör ju så"
 
frohike skrev:
Då läste du inte första inlägget.. Han skriver att han skall skriva sig på hyresrätten..
Jodå, jag läste första inlägget. Han ska bo i bostadsrätten men i folkbokföringen uppge att han bor i hyresrätten. Varför skulle brf-styrelsen ha någon åsikt om detta och vad skulle de göra åt saken och varför? Som jag ser det spelar det ingen roll för brf:en var en medlem är folkbokförd. Sålänge medlemmen sköter sin lägenhet och följer stadgarna i övrigt borde det vara frid och fröjd från styrelsens perspektiv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.