Köpte en sån här idag http://www.bauhaus.se/aeg-bws-12-c-152b-multiverktyg.html
Då min Bosch multimaskin har gett upp. Glad i hågen hem och testade, vilken usel funktion! Laddade batteriet och Satt på ett sågblad med största tänderna för trä och satt bladet mot en regel och testade. Va fan det tog evigheter att komma in två cm och rök som bara den trots att jag inte tryckte ett dugg. Gick över till grannen och jämförde med hans meec för 299 på jula med ett betydligt sämre blad i. Den sågade in i regeln minst 10 ggr snabbare och vibrerade mkt mindre. Testade skifta blad med varann och då var meec maskinen 30 ggr snabbare och aeg klarade inte ens komma in hela vägen......

nån som har en sån maskin? Är e nåt fel på den tro eller är dom så där dåliga?
 
Beskrivningen låter som du använt ett trä/metall BIM sågblad. Om inte så måste det vara något fel på maskinen.
 
Nä har inte använt trä/metallbladet utan det som bara var för trä med största tänderna testade ju skifta med den andra maskinens blad och den maskinen sågade ju grymt med det bladet!
 
ChrisseE skrev:
nån som har en sån maskin? Är e nåt fel på den tro eller är dom så där dåliga?
För din skull kapade jag igår eftermiddag en träbit med min gröna Bosch PMF 180 E. Det gick... ganska bra. Detta verktyg är ju inte precis förstahandsvalet för att kapa en träbit, men i vissa situationer är det ju nästan enda sättet. Jag använde ett blad som det står "Bosch" och "wood" på.

När träbiten var kapad skruvade jag loss bladet och monterade det på min AEG BWS 12 C. Det följer med en adapter till AEG:n så att boschblad går att montera. Sen gav jag mig på att kapa samma träbit med AEG:n.

Det gick...minst lika bra. Jag upplevde det som att det gick snabbare att få av träbiten med den batteridrivna AEG:n än med den med sladd försedda Boschen.

Vibrationer och oljud bedömde jag som likvärdiga. På Boschen kan man välja "varvtal" det kan man inte på AEG:n, men å andra sidan kan man köra AEG:n antingen framåt eller bakåt...

Jag har aldrig tidigare ställt dessa maskiner mot varandra men om jag måste välja att behålla bara den ena av dessa skulle jag behålla AEG:n.

För att svara på din fråga: Maskinen är inte så dålig, något är fel. Jag har inte provat en Meec, men jag har svårt att tro att den ska vara så överlägsen AEG:n.
 
  • Gilla
ChrisseE
  • Laddar…
Stefan Bengtsson skrev:
..., men å andra sidan kan man köra AEG:n antingen framåt eller bakåt...
Hm,,, det var väl inte så att TS körde bakåt? :)
 
Pen skrev:
Hm,,, det var väl inte så att TS körde bakåt? :)
Tja, det kan ju bara TS svara på... :) Däremot har jag sedan jag skrev mitt inlägg sett att man kan variera hastigheten på AEG:n. Avtryckaren är inte av typen av/på, utan ju mer man "gasar" desto fortare går det.
 
Nu har jag bytt maskinen och vilken skillnad det blev, puh, tur. Blev lite rädd att den skulle vara så dålig men nu är den mycket bättre så det var nåt ordentligt fel på den. Jag hade en grön Bosch innan den här och den tyckte jag var ok fast den höll inte särskilt länge. Multimaskinen är ju inte förstavalet vid ren kapning men jag har använt min gamla till ala möjliga och omöjliga uppgifter och jag tycker dom är mkt användbara. Har tidigare oxå använt en fein genom jobbet som vi använde att kapa foder och lister vid golvläggning. Men meec kapar ff fortare än aeg :x fast förmodligen knappast särskilt länge..... Gällande bakåt och framåt så rör ju sig maskinen 1.5 grad åt båda hållen så det gör absolut ingen som helst skillnad vilket håll du kör åt funktionen är iaf exakt densamma alltså 1.5 grad vänster och 1.5 grad höger.
Tack för att du körde testet åt mig :)!
 
Ja, framåt och bakåt har ju bara betydelse när man kör med "skruvdragarhuvet". Den delen av maskinen har jag provat ännu mindre, och vad jag minns blev jag inte så imponerad av den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.