Håller på att renovera ett badrum hemma och skulle köpa en jordfelsbrytare till värmekabeln.
Tänkte lika bra att jag köper en 4-polig som jag sätter på hela centralen så småningom.
Men just nu skulle jag ha den till en ensam grupp och skulle köra den 2-poligt.
Detta funkar inte.
Man kan inte köra en AEG 4-pol jfb 2-poligt. Då löser den inte.
Jag har inte reflekterat över detta tidigare, men hur f-n kan det vara så?
Säg att man kopplar den på hela centralen och en huvudsäkring går, ja då löser inte jordfelsbrytaren ut...
Klarar något annat märke av detta?
 
Givetvis ska det funka, låter som felkoppling alt. trasig JFB.
 
Mikael_L
Det går utmärkt att skydda endast en fas med en 4-polig JFB.

Funkar det inte är det fel på JFB eller felkopplat.
(jag säger alltså exakt samma sak som snaggletooth ;))
 
Tror nog att den funkar, men risken är att testknappen ligger över en av de två faser du inte använder, testa de andra faserna på FI-brytaren och se om det löser, alt orsaka ett jordfel
 
Hmm, jag har bara tryckt på testknappen och det funkade när jag provade att koppla in alla faser så då kan det nog vara så att det inte är något fel?
Var ju år sen man pysslade med det praktiska :)
Felkopplat, nej, uteslutet.
 
<<Säg att man kopplar den på hela centralen och en huvudsäkring går, ja då löser inte jordfelsbrytaren ut...
Klarar något annat märke av detta?>>

Det där är feltänkt, jordfelsbrytaren löser oavsett 1,2 eller 3 faser vid jordfel, om en huvudsäkring går så fungerar fortfarande JFB. Vad som än händer så är summan av strömmarna i nolla och 1,2 eller 3 faser ALLTID noll, så länge man inte har ett jordfel.

Funkar inte testknappen så är det kopplat på fel fas, på Hagers JFB finns ett litet kopplingsschema som visar var testknappen är kopplad, hur det är med AEG vet jag inte.

Protte
 
Tittade efter i ett datablad jag hittade, ibland ligger testknappen mellan nolla och 5-6an, annars mellan 3-4 och 5-6

Kanske du hittar just din i detta bladet så kan du se hur den är kopplad
http://www.fasteus.se/pdf/aeg/delb.pdf
 
Det verkar bara vara 4P typ A 80-125A som har testknapp till nollan (och de 2-poliga så klart) övriga har den mellan 2 faser.

Protte
 
prototypen skrev:
<<Säg att man kopplar den på hela centralen och en huvudsäkring går, ja då löser inte jordfelsbrytaren ut...
Klarar något annat märke av detta?>>

Det där är feltänkt, jordfelsbrytaren löser oavsett 1,2 eller 3 faser vid jordfel, om en huvudsäkring går så fungerar fortfarande JFB. Vad som än händer så är summan av strömmarna i nolla och 1,2 eller 3 faser ALLTID noll, så länge man inte har ett jordfel.

Funkar inte testknappen så är det kopplat på fel fas, på Hagers JFB finns ett litet kopplingsschema som visar var testknappen är kopplad, hur det är med AEG vet jag inte.

Protte
Jag påstår inte att det skulle vara så, skulle ju vara helt förkastligt om så var fallet.
Men på den jag har här är det så.
Men då är det fel på den.
Jag har nämligen testat att flytta runt fasen på alla tre och testknappen fungerar inte vid nåt av fallen.
Däremot om jag kopplar in alla faserna då fungerar den.
 
Aha, ok. Då kan man alltså inte prova och se om den fungerar via testknappen så som jag har det nu.
Det är ju lite sådär...
Kanske får slänga in den på hela centralen imorrn istället.
Tack för svaren!
 
Är nog en god ide. Hittar inget kopplingsschema eller information från någon större tillverkare som visar att en 4-polig JFB kan kopplas in 2-poligt. Men givetvis bör en JFB fungera även efter att 2 valfria huvudsäkringar går.
 
Mikael_L
Hrrmm, det är ju alldeles självklart att en JFB för tre faser fungerar lika bra med endast fas inkopplad.

Det är ju exakt samma arbetsfall som när alla förbrukare utom en enfasig är avstängda.
 
Det beror väl på om den kräver hjälpström för att bryta. Det borde vara självklart, men man vet aldrig...
 
Bo.Siltberg skrev:
Det beror väl på om den kräver hjälpström för att bryta. Det borde vara självklart, men man vet aldrig...
Så är det aldrig, en JFB enligt gällande normer måste alltid vara självverkande och oberoende av hjälpspänning. De ska också kunna lösa ut vid kraftigt nedsatt spänning.
JFB av B-typ använder elektronik för att kunna lösa vid rent likströmsfel men har parallellt även samma utlösare som typ A och AC så de funkar som vanligt vid växel eller pulsad likströmskomponent.

I TS fall verkar det ju enligt PDF:en som att testknappen ligger så till att om anslutning 3/4 och 5/6 används funkar den även vid 1-fas inkoppling. Givetvis är funktionen vid fel ok även om N-anslutningen används ihop med någon av faserna, bara testknappen felar då.
 
Det är väl bara att lägga nolla på de outnyttjade faserna så funkar testknappen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.