Mina ädelcypresser vill fröså i trädgården och jag undrar nu om de nya plantor får samma utseende som "föräldrarna" eller om de återgår till någon grundform innan de förädlats.
Sorterna jag har är gamlingen som heter "law. Alumii" och "columnaris" blå ädelcypress, samt "stardust" guld ädelcypress.
Har ett 10-tal plantor där man kan se att de är av både blå/guld. Har kruksatt dem och de är 30-40cm nu.
 
Som för alla hortikulturella växtsorter så går inte egenskaperna i arv helt. Sår du ett Cox Orange frö så blir det inte ett Cox Orange träd. Så även här. Men sen kan de ju ärva mer eller mindre av sina föräldrar så de kan ju fortfarande se ganska lika ut.

Av det vetenskapliga namnet kan man direkt se om det är en vegetativt förökad sort (registrerad och patenterad framförädlad sort av en växt) eller en varietet som ofta är frösådda. Sorter har alltid ' ' tecken, alltså 'Sort'. Är det en varietet så står det efter artnamnet, t.ex. Fagus sylvatica var. purpurea. Kan också stå f. purpurea t.ex. då f. var ett tidigare sätt att skriva det.

Varieteters egenskaper kan variera kraftig mellan olika individer medans sorter är genetiska kloner och därför exakt likadana.

Exempel:
Fagus sylvatica 'Atropunicea', är en blodbok som är en sort och förökas vegetativt och alla plantor kommer att ha samma röda bladfärg.

Fagus sylvatica var. purpurea, är en fröförökad blodbok och graden av rödfärgade blad kan variera kraftigt mellan olika individer. Som alla egenskaper gör i naturen...

Så är det superduper viktigt att blodboken har jättemörkt röda blad så ska man ju se till att man köper sorten och inte varieteten. Detta gäller ju även för andra egenskaper hos andra växter.
 
Tackar för ett bra svar.
 
Kan tillägga att alla dina tre cypressorter tillhör samma art, chamaecyparis lawsoniana, så de kan ha korsbefruktat varandra. Alltså väldigt svårt att veta hur frösådderna kan komma att se ut.
 
Jag tar med dem ut till sommarstugan och planterar dem i kanten på ett år gammalt "hygge" bakom sommarstugan där jag ska tillåta olika sortera lövträd bilda en lövskog (ek, ask, rönn, lönn, m.fl, som finns där naturligt men även några bokskott ska hämtas från lite sydligare områden) så får vi se vad de får för utseende. Vissa har blå respektive guld färgen. Hoppas jag inte bryter om någon "dödssynd" nu?
 
AndersS skrev:
Hoppas jag inte bryter om någon "dödssynd" nu?
Låter kul att du testar! Om du inte sätter dem precis bredvid varandra kan du få en fin effekt. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.