Det står så här i deras prislista: Inklusive grund och montering (golvutföres av kund). Där värme ingår sker uppvärmning alltid med direktverkande el.

Ingår platta i deras garagepriser?  nån som vet hur dom resonerar med ordet GOLV?

Om man väljer "värme" i dom garage som är fristående, vad är det för elutrustning förutom elradiatorn?

 
Hej!
När vi tog kalkyl på Tor plus garage så hade de lagt till en summa på 25000:- på garaget måste kanske ha varit plattan vet inte för vi brydde oss inte så mycket hade bestämmt oss redan för att inte ta nått garage inte Huset heller bytte till Ymer istället!
:)
 
Har byggt två Älvsbyhus. Hos Älvsbyhus får man ingen platta i garaget. Vad jag förstått ingår bara kantbalkar och så får man fylla upp med grus / betong själv. Anledningen till att jag inte vet helt säkert vad som ingår exakt är att vi valde bort deras grund helt och ordnade en egen, eftersom den inte var andvändbar som garagegolv i våra ögon.
Vad elen beträffar så ingår det ingen el eller värme i de fristående garagen. Det ingår alltså inte elradiator i de fristående garagen och det går inte heller att välja till. Det får man ombesörja på egen hand.
Har hört att vissa husförsäljare har egna firmor eller avtal med firmor som kan ordna det mesta till Älvsbyhus. Vår husförsäljare hade ingetdera så vi fixade egna grundentreprenörer mm. Om man gör det på egen hand måste man vara noga med att det blir på Älvsbyhus vis, så att garantier för tex luftfuktigheten i grunden mm gäller.
 
Galadriel, bytte ni till Ymer! Ska vi oxå bygga. När byggde ni? Var? Är ni nöjda? Har du möjligtvis några tips du kan ge en blivande ägare?
 
Jofi, vi har inte kommit så himla långt har pecis fått igenom bygglovet.
Har fått vecka 41 som inflyttning.
Ska bygga i Hudiksvall.
Var och titta på ett Ymer i Sandviken och jag/vi visste på en gång att vi valt rätt.
:)
 
Vi ska bygga TYR och har valt SX modellen och nog tusan vill jag minnas att dom gjuter platta till garaget.. Står ju att det ingår.
E till 98% säker, ska kolla när jag kommer hem.
 
Benny :

Nope ... du får ombesörja gjutningen av plattan själv.
Du måste även bekosta brunn om du vill ha det i garaget.
 
Vi valde ett V30 garage till vårat TYR. Vi fick fixa plattan själva, detta kostade oss 23000kr och då ingick avlopp.  El ingår när man har vidbyggt garage!

Älvsbyhus garage är extremt dyra!
Hade jag fått backa tillbaka till den dagen vi beställde huset så skulle jag nog inte valt garage via Älvsbyhus!   :)

/Dick & Christina
 
tack för alla svar :)

Vänligen Niklas och mari-anne
 
chrisitnas:


Vad är prisskillnaden om någon annan skulle gjort garaget?
Är bara nyfiken om du har några uppgifter på det.
 
Jag har inte gjort någon riktig pris jämförelse!!  Men för 143000kr kan man får ett stort fint garage för!!!
(120000 för V30 och 23000 för gjutning och arbete plus avlopp.)

Men jag tror att jag hade kunnat fixat det för max 100000kr!
Det finns billiga bra garage byggsatser!!! Eller att man låter en kunnig snickare fixa det!    
Men som sagt vi var lite lata och ville inte krångla med bygglovs ansökan.

Nästa hus då ska vi fundera lite mer   ;)  

Dick& Christina
 
Vi valde också bort Älvsbyhus garage. Älvsbyhus pris var hutlöst dyrt, och säljarens kostnad för att fixa plattan var ännu mer hutlös..

105,000:- + 80,000:- för 38kvm garage.... Hutlöst är det enda jag kan komma på..

Vi bygger själv 60kvm helt i lösvirke, och räknar med att det slutar på 150,000:-


Angående bygglov och sådant "jobbigt"... Älvsbyhus ritade in ett garage enligt våra önskemål helt gratis, så det blev samma bygglov som huset.
 
La just på luren till vår säljare.. Eftersom vi valt SX och valt att Ä-hus bygger garaget så ingår det gjuten platta, isolerade innerväggar (plast och isolering och spånskiva på insidan) plus att det dras fram tomrör in i garaget för att lägga el i senare om man vill.
De enda som inte var isolerat är taket.
Vårt garage blir fristående.
Att det sen tycks dyrt av en del struntar vi i eftersom det är första huset så kan man ha det lite lyxigt nån gång o slippa behöva ombesörja nått överhuvudtaget själv. Man har liksom annat att göra om dagarna osse. Det kostar runt 94.000 har jag för mig eftersom vi fått vårat hus och garage till förra priset innan dom höjde.
 
105 000:- + 80.000:- (vad är dessa 80 papp för kostnad?)
 
Benny - var bygger ni någonstans?

Vadensjö ... var ligger det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.